
Inkludering i praksis
Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen, Silje Ims Lied
Av Mirjam Harkestad Olsen, Rigmor Mikkelsen, 2015, Heftet
Bokas overordnede tema er elevers psykososiale miljø. For å lage en bok med høy nytteverdi for lærere og lærerutdannere, har forfatterne tatt utgangspunkt i to elevgrupper; barn med ADHD og barn med epilepsi. Disse barna og ungdommene danner navet som bokens tema spinner rundt.
Boka tar for seg prinsippet om elevers rett til et godt psykososialt miljø og videre om sammenhengen mellom hjerne og atferd. Læreren er en nøkkelperson i arbeidet med å skape et helse- og læringsfremmende miljø. I bokens didaktiske del legges det vekt på det relasjonelle møtet mellom læreren og elevene, og mellom læreren og de foresatte. I tillegg gis konkrete råd til hvordan læreren kan tilrettelegge for en god læringssituasjon både for enkeltelever og elevgruppa.
Bokas overordnede tema er elevers psykososiale miljø. For å lage en bok med høy nytteverdi for lærere og lærerutdannere, har forfatterne tatt utgangspunkt i to elevgrupper; barn med ADHD og barn med epilepsi. Disse barna og ungdommene danner navet som bokens tema spinner rundt.
Boka tar for seg prinsippet om elevers rett til et godt psykososialt miljø og videre om sammenhengen mellom hjerne og atferd. Læreren er en nøkkelperson i arbeidet med å skape et helse- og læringsfremmende miljø. I bokens didaktiske del legges det vekt på det relasjonelle møtet mellom læreren og elevene, og mellom læreren og de foresatte. I tillegg gis konkrete råd til hvordan læreren kan tilrettelegge for en god læringssituasjon både for enkeltelever og elevgruppa.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Jeg likte boken godt og anbefaler denne til alle som har elever med ADHD, enten de er lærere, assistenter, studenter, ansatte i PP-tjenesten eller BUP, mødre eller fedre! [...] Jobber du i skolen er dette boken du må lese!
Stå på! nr.. 3 2015
Marianne Sandvik Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen, Silje Ims Lied
Mirjam Harkestad Olsen, Per Arneberg
Mirjam Harkestad Olsen, Peder Haug
Mirjam Harkestad Olsen, Rolf B. Fasting
Mirjam Harkestad Olsen, Peder Haug
Mirjam Harkestad Olsen, Jorun Buli-Holmberg
Mirjam Harkestad Olsen, Rigmor Mikkelsen
Jorun Buli-Holmberg, Mirjam Harkestad Olsen
Mirjam Harkestad Olsen, Kjell Skogen
Alf Rune Planting Mathisen, Elisabeth Sjøblom, Mirjam Harkestad Olsen
Mirjam Harkestad Olsen er professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet og sitter i ledergruppen for Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk og UH-nettverket for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål som vedrører barn og unges skolehverdag, som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø, og utfordringer for læring. I tillegg har hun forsket på ulike områder innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.
Rigmor Mikkelsen er førstelektor i pedagogikk og arbeider ved grunnskolelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. Hun har publisert flere arbeider i tilknytning til profesjonsfeltet lærerutdanning og har vært medforfatter av en fagbok om psykososialt miljø i skolen. Hun har tidligere jobbet som lærer i grunnskolen.