Hvordan kan samhandling og kompetansebygging blant ledere i skole og barnehage bidra til å forme og selvstendiggjøre fremtidens barn og unge med tanke på deres danning og utdanning? Gjennom empiriske studier og teoretiske perspektiver utforsker bokens forfattere hvordan aktører på kommunalt nivå, skole- og barnehageledere, og Universitets og Høgskolesektoren (UH) kan samarbeide for å legge best mulig til rette for barn og unges danning og utdanning.
Boken er egnet for masterstudenter, i videreutdanninger og lederutdanninger i UH-sektoren. I tillegg vil denne boken være et viktig hjelpemiddel til ettertanke og refleksjon for alle som jobber med utvikling i og av oppvekstsektoren i møte med fremtidens utfordringer.
Hvordan kan samhandling og kompetansebygging blant ledere i skole og barnehage bidra til å forme og selvstendiggjøre fremtidens barn og unge med tanke på deres danning og utdanning? Gjennom empiriske studier og teoretiske perspektiver utforsker bokens forfattere hvordan aktører på kommunalt nivå, skole- og barnehageledere, og Universitets og Høgskolesektoren (UH) kan samarbeide for å legge best mulig til rette for barn og unges danning og utdanning.
Boken er egnet for masterstudenter, i videreutdanninger og lederutdanninger i UH-sektoren. I tillegg vil denne boken være et viktig hjelpemiddel til ettertanke og refleksjon for alle som jobber med utvikling i og av oppvekstsektoren i møte med fremtidens utfordringer.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Eivind Larsen jobber som førsteamanuensis ved avdeling for pedagogikk ved NLA Høgskolen. Han underviser i masterprogrammet i pedagogikk og har i en årrekke undervist på rektorutdanningen og dens påbygningsmoduler. Hans forskningsinteresser er utdanningsrett, grunnlagstenkning og ledelse, samt digital kompetanse for skoleledere. Han leder også forskergruppen PEDLED (Pedagogisk ledelse) ved NLA-Høgskolen.
Kjersti Sandnes Haukedal er førstelektor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet og har også hatt en toer-stilling ved NLA Høgskolen. Hun har arbeidet i høyere utdanning siden 1993 og arbeider nå i hovedsak med videreutdanning for ledere i barnehage og skole. Hennes forskningsinteresser er bl.a. barnehagepedagogikk, ledelse i barnehage og skole, organisasjonslæring og studenters læringsprosesser.
Jan Gilje er dosent ved pedagogikkavdelingen ved NLA Høgskolen. I tillegg til å undervise ved NLA Høgskolen, har han i en årrekke vært engasjert i skoleledelse lokalt og nasjonalt. Publikasjoner er blant annet knyttet til nasjonal rektorutdanning og til rektorutdanningens påbygningsmodul.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2024
Utgivelsesdato: 15.10.2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202840266
Kategorier: Fagbøker, Pedagogikk og lærerutdanning
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International