Laster...
Laster...
Arbeidslivsrelevans og akademiske verdier i høyere utdanning
Av Jan Ole Rypestøl, Anders Örtenblad, 2025, Heftet
I dag stilles det stadig økende krav om at høyere utdanning skal være praksisnær og relevant for arbeidslivet. Som et resultat av dette introduseres flere praktiske elementer i undervisningen. Samtidig som kravet om arbeidslivsrelevans øker, er det også en selvfølge at utdanningen skal oppfylle høye akademiske krav, slik at studentene trenes opp til å bli selvstendige, kritisk granskende samfunnsborgere. Boken er primært rettet mot disiplinutdanninger. Forfatterne belyser ulike sider ved den ofte utfordrende balansegangen mellom kravene til praksisrelevans og akademisk kvalitet. De ulike kravene blir demonstrert og diskutert, og det gis konkrete forslag til hvordan praksis kan inkluderes i både campusbasert og nettbasert utdanning. Blant metodene som trekkes frem, er bruk av kritisk tenkning og refleksjon som verktøy for å akademisere de praktiske elementene. Boken inneholder også andre forslag som er knyttet til realismen i de praktiske elementene, tidspunktet mellom praksis og teori, og pensumlitteraturens relevans for den aktuelle praksisen. Forfatterne diskuterer også behovet for timing i arbeidet for å finne en god balanse mellom praktiske elementer og akademiske verdier.
I dag stilles det stadig økende krav om at høyere utdanning skal være praksisnær og relevant for arbeidslivet. Som et resultat av dette introduseres flere praktiske elementer i undervisningen. Samtidig som kravet om arbeidslivsrelevans øker, er det også en selvfølge at utdanningen skal oppfylle høye akademiske krav, slik at studentene trenes opp til å bli selvstendige, kritisk granskende samfunnsborgere. Boken er primært rettet mot disiplinutdanninger. Forfatterne belyser ulike sider ved den ofte utfordrende balansegangen mellom kravene til praksisrelevans og akademisk kvalitet. De ulike kravene blir demonstrert og diskutert, og det gis konkrete forslag til hvordan praksis kan inkluderes i både campusbasert og nettbasert utdanning. Blant metodene som trekkes frem, er bruk av kritisk tenkning og refleksjon som verktøy for å akademisere de praktiske elementene. Boken inneholder også andre forslag som er knyttet til realismen i de praktiske elementene, tidspunktet mellom praksis og teori, og pensumlitteraturens relevans for den aktuelle praksisen. Forfatterne diskuterer også behovet for timing i arbeidet for å finne en god balanse mellom praktiske elementer og akademiske verdier.
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Fri frakt på bestillinger over 349,-
Jan Ole Rypestøl er professor i innovasjon og regional næringsutvikling ved Institutt for ledelse og innovasjon ved Handelshøyskolen på Universitet i Agder. Jan Ole har en doktorgrad i international management fra UiA, og forsker i hovedsak på temaer innenfor regional utvikling, entreprenørskap og innovasjon. Jan Ole er i dag studieprogramleder for masterprogrammet i innovasjon og kunnskapsutvikling ved UiA, og han har solid erfaring både som underviser og veileder. I tillegg til sin akademiske bakgrunn har Jan Ole også omfattende erfaring fra gründerskap samt fra internasjonal prosjektledelse og rådgivning innen entreprenørskap og innovasjonsfeltet.
Anders Örtenblad er professor i arbeidslivsvitenskap ved Institutt for ledelse og innovasjon ved Universitetet i Agder, Norge. Han ser i utgangspunktet på seg selv som atferdsviter og har en doktorgrad i bedriftsøkonomi. Blant hans forskningsinteresser er metaforer og deres bruk for å forstå organisasjonsprosesser og organisasjoner; organisasjonslæring, lærende organisasjon og andre populære ledelsesideer og spesielt hvordan disse kan tilpasses organisasjoner og deres unike forutsetninger; dårlig ledelse; uetiske rekrutteringsprosesser; lederutdanning og fenomenet som innebærer at begreper i en viss tid skal brukes til alt og ingenting, slik det har vært med «læring», «kunnskap» og «smart». Han har lang erfaring som redaktør, og brenner for viktigheten av «forskning som debatt».