
Norskfagets historie
Dagrun Skjelbred
Laster...
Laster...
Av Aslaug Veum, Dagrun Skjelbred, 2013, Heftet
Literacy-begrepet står sentralt i samtidens utdannelsestenkning. Hvordan kan vi arbeide for at barn og unge skal utvikle den tekstkyndigheten de trenger for å leve og lære i et komplekst tekstlandsskap? Boka Literacy i læringskontekster presenterer et utvalg artikler fra ny nordisk morsmålsdidaktisk forskning.
Utvikling av tekstkyndighet har en viktig sosial og samfunnsmessig side. Den har også en individuell side som angår den enkeltes utvikling og opplevelse av å få tilgang til viktige tekster og kommunikasjonsarenaer, og til selv å kunne ytre seg. Artiklene i denne boka belyser tekstkyndighet både fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv. Boka gir et mangfoldig bilde av hva literacy eller tekstkyndighet i læringskontekster både er og kan være, for barnet i barnehagen, for eleven på ulike trinn i skolen, for studenten og læreren. Den er derfor aktuell for studenter i lærerutdanningene, lærere og lærerutdannere.
Literacy-begrepet står sentralt i samtidens utdannelsestenkning. Hvordan kan vi arbeide for at barn og unge skal utvikle den tekstkyndigheten de trenger for å leve og lære i et komplekst tekstlandsskap? Boka Literacy i læringskontekster presenterer et utvalg artikler fra ny nordisk morsmålsdidaktisk forskning.
Utvikling av tekstkyndighet har en viktig sosial og samfunnsmessig side. Den har også en individuell side som angår den enkeltes utvikling og opplevelse av å få tilgang til viktige tekster og kommunikasjonsarenaer, og til selv å kunne ytre seg. Artiklene i denne boka belyser tekstkyndighet både fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv. Boka gir et mangfoldig bilde av hva literacy eller tekstkyndighet i læringskontekster både er og kan være, for barnet i barnehagen, for eleven på ulike trinn i skolen, for studenten og læreren. Den er derfor aktuell for studenter i lærerutdanningene, lærere og lærerutdannere.
Dagrun Skjelbred er professor emeritus i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har forsket på læremidler og på lese- og skriveopplæring, og hun er forfatter av flere lærebøker for både grunnskolen og lærerutdanningene. I tillegg har hun lang erfaring som lærerutdanner og lærer i skolen.
Aslaug Veum er professor i norskdidaktikk ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun forsker på blant annet kritisk literacy i klasserommet, sosiale medier, massemedier, lærebøker og tredimensjonale objekter. Veum har publisert bøker innenfor relaterte temaer som literacy, kritisk diskursanalyse og multimodalitet.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-


Dagrun Skjelbred

Karianne Skovholt, Aslaug Veum

Dagrun Skjelbred

Dagrun Skjelbred

Aslaug Veum, Tonje Raddum Hitching, Anne Birgitta Nilsen


Dagrun Skjelbred

Ivar Bråten, Vibeke Grøver

Maria Øksnes, Einar Sundsdal

Hilde Dybvik

Atle Skaftun, Oddny Judith Solheim, Per Henning Uppstad

Per Arne Michelsen, Atle Skaftun

Eva Maagerø, Elise Seip Tønnessen


Svein Slettan, Ingeborg Eidsvåg Fredwall, Elin Arnesen Moseid

Richard Haugen
