
Leseforståelse i skolen
Vibeke Grøver, Ivar Bråten
Av Ivar Bråten, 2007, Heftet
Hva vil det si å forstå det man leser, og hvordan kan undervisningen tilrettelegges slik at den fremmer elevenes leseforståelse? Forfatterne av denne boken tar utgangspunkt i disse og andre sentrale spørsmål om leseforståelse og diskuterer dem i lys av nyere forskning. De gir leseren innsikt i hva som kreves for å bli en god leser i kunnskapssamfunnet, og retter søkelyset mot hva god undervisning i leseforståelse innebærer.
Leseforståelse betyr å utvinne og skape mening ved å gjennomsøke og samhandle med skrevet tekst. Dette er noe annet og mer enn ”å knekke lesekoden”, og det er en nødvendig kompetanse for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Det er derfor viktig at denne siden av leseundervisningen blir vektlagt i skolen.
Dette er den første boken om leseforståelse skrevet av norske forskere på området.
Forfatterne gir en grundig faglig innføring i ulike sider ved temaet leseforståelse på en lett tilgjengelig måte.
Boken er spesielt beregnet på lærerstudenter og lærere i etter- og videreutdanning. Samtidig er den høyst aktuell for studenter i fag som pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi.
Hva vil det si å forstå det man leser, og hvordan kan undervisningen tilrettelegges slik at den fremmer elevenes leseforståelse? Forfatterne av denne boken tar utgangspunkt i disse og andre sentrale spørsmål om leseforståelse og diskuterer dem i lys av nyere forskning. De gir leseren innsikt i hva som kreves for å bli en god leser i kunnskapssamfunnet, og retter søkelyset mot hva god undervisning i leseforståelse innebærer.
Leseforståelse betyr å utvinne og skape mening ved å gjennomsøke og samhandle med skrevet tekst. Dette er noe annet og mer enn ”å knekke lesekoden”, og det er en nødvendig kompetanse for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Det er derfor viktig at denne siden av leseundervisningen blir vektlagt i skolen.
Dette er den første boken om leseforståelse skrevet av norske forskere på området.
Forfatterne gir en grundig faglig innføring i ulike sider ved temaet leseforståelse på en lett tilgjengelig måte.
Boken er spesielt beregnet på lærerstudenter og lærere i etter- og videreutdanning. Samtidig er den høyst aktuell for studenter i fag som pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi.
"Denne her bog må man bare anmelde. For pludselig er det den, alle taler om. Jeg skulle i al fald have fingrene i den. 286 sider på norsk. Og de glider bare ned. Hver og en [...] Lærere og lærerstuderende bør læse bogen. Det bør de. Les hele anmeldelsen
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Folkeskolen 32/2007
"Bogen er af høj kvalitet og ret tilgængelig. Og sagt i én sætning: Bogen er fremragende. [...] Bråten og Strømsøs artikler bærer bogen, og næsten alle artiklerne kunne hver for sig være udgangspunkt for en mere omfattende skildring af den enkelte artikels emne. Forfattergruppen dokumenterer en norsk kompetence inden for det læsepædagogiske område, som vi langtfra kan leve op til her i landet."
Læsepædagogen desember 2007
Vibeke Grøver, Ivar Bråten
Ivar Bråten, Arne Lervåg, Monika Nerland, Inger S. Throndsen, Åse Streitlien, Roger Säljö, Hans Christian Arnseth, Tore Helstrup, Ivar Solheim, Marit Samuelstuen, Liv Gjems
Ivar Bråten, Erling Lars Dale, Anne Cathrine Thurmann-Moe, Kamil Øzerk
Ivar Bråten er professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet Oslo. Han forsker særlig på temaet kritisk lesing av multiple og digitale tekster og har blant annet utgitt boken Leseforståelse (Cappelen Damm Akademisk, 2007) og The Handbook of Multiple Source Use (med Jason Braasch og Matt McCrudden, Routledge, 2018).