
Utdanningsledelse
Erling Lars Dale, Guri Skedsmo, Jorunn Møller, Terje Abusland, Azita Afsar, Fred Carlo Andersen, Petter Aasen, Karl Robertsen, Marit Aas, Øyvind Glosvik, Knut Roald, Else Stjernstrøm, Gjert Langfeldt, Kirsten Sivesind, Eli Ottesen
Laster...
Laster...
Av Kirsten Sivesind, 2024, Heftet
Utdanningspolitikk har stor betydning for hvordan barnehager, skoler og andre pedagogiske institusjoner drives. I arbeidet med disse institusjonene er det interessant å studere hvordan makt legitimeres og forvaltes.
Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger presenterer en rekke faglige og metodiske tilnærminger for å studere utdanningspolitikk. I tillegg til å nyansere akademiske fagtradisjoner, presenterer forfatterne kvalitative og komparative tilnærminger til dokumentstudier og ekspertintervjuer. Boken gir en rekke eksempler på hvordan studier kan gjennomføres, inkludert digitale og praksisbaserte analyser. Den tar opp spørsmål om teoriens plass i studier og hvordan forskningen kan og bør rapporteres. Et sentralt tema er betydningen av evidens og ekspertise i utdanningspolitikk og reformarbeid, et fagfelt som forfatterne har utforsket gjennom POLNET-prosjektet (Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison).
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Fri frakt på bestillinger over 349,-