Denne antologien oppsummerer utviklingstrekk i norske elevers prestasjoner og læringsforutsetninger i matematikk og naturfag, basert på data fra TIMSS-undersøkelsen. Analysene viser at ulikhetene i skolen har økt, særlig knyttet til elevenes sosioøkonomiske bakgrunn, skolemiljø og motivasjon. Samtidig har gjennomsnittsprestasjonene vært relativt stabile, men spredningen i prestasjoner har økt, noe som utfordrer skolens evne til å tilby likeverdig opplæring.
Skoleledelse fremstår som en nøkkelfaktor. Rektorer med relevant utdanning og erfaring er positivt assosiert med høyere elevprestasjoner. I tillegg har undervisningskvalitet, høy selvtillit, motivasjon og læreplanimplementering stor betydning. TIMSS-data viser også at innsats i prøvesituasjonen henger sammen med prestasjon.
Denne antologien oppsummerer utviklingstrekk i norske elevers prestasjoner og læringsforutsetninger i matematikk og naturfag, basert på data fra TIMSS-undersøkelsen. Analysene viser at ulikhetene i skolen har økt, særlig knyttet til elevenes sosioøkonomiske bakgrunn, skolemiljø og motivasjon. Samtidig har gjennomsnittsprestasjonene vært relativt stabile, men spredningen i prestasjoner har økt, noe som utfordrer skolens evne til å tilby likeverdig opplæring.
Skoleledelse fremstår som en nøkkelfaktor. Rektorer med relevant utdanning og erfaring er positivt assosiert med høyere elevprestasjoner. I tillegg har undervisningskvalitet, høy selvtillit, motivasjon og læreplanimplementering stor betydning. TIMSS-data viser også at innsats i prøvesituasjonen henger sammen med prestasjon.
429,-
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Anne-Catherine Lehre er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har en bakgrunn innenfor språk og realfag, og en doktorgrad i biostatistikk. Lehre har jobbet i TIMSS-prosjektet siden 2020.
Hege Kaarstein er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA), Universitetet i Oslo. Hun leder gjennomføringen av TIMSS 2023 i Norge og sitter i den internasjonale ekspertgruppen for matematikk i TIMSS. Kaarstein er blant annet interessert i matematikklærernes fagdidaktiske kunnskap, undervisningskompetanse og -kvalitet, og hvordan dette kan måles.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Utgivelsesdato: 19.11.2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202894764
Antall sider: 320
Kategorier: Fagbøker, Pedagogikk og lærerutdanning, Matematikk, realfag og teknologi