Boka viser hva en anerkjennende pedagogisk praksis kan innebære i kroppsøvingsfaget. Den inneholder gode eksempler på anerkjennende undervisning og hvordan det bidrar til en mer inkluderende skole. Forfatterne argumenterer for at en anerkjennende pedagogisk praksis er en grunnleggende betingelse for et godt kroppsøvingsfag.
Et anerkjennende kroppsøvingsfag er aktuell for lærerstudenter, lærere, skoleledere og ansatte i lærerutdanningene.
Boka viser hva en anerkjennende pedagogisk praksis kan innebære i kroppsøvingsfaget. Den inneholder gode eksempler på anerkjennende undervisning og hvordan det bidrar til en mer inkluderende skole. Forfatterne argumenterer for at en anerkjennende pedagogisk praksis er en grunnleggende betingelse for et godt kroppsøvingsfag.
Et anerkjennende kroppsøvingsfag er aktuell for lærerstudenter, lærere, skoleledere og ansatte i lærerutdanningene.
459,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2023
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202763343
Antall sider: 256
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning
Kjersti Mordal Moen er professor i kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskningsområder er kroppsøvingslærerutdanning, praksis i kroppsøvingslærerutdanning og skolefaget kroppsøving, der hun blant annet har forsket mye på garderoben. Hun har publisert på alle disse tematikkene. I EU Horizon 2020-prosjektet EDUHEALTH – Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education har hun sammen med kollegaer fra Norge, Sverige og New Zealand flere publikasjoner på tematikken om sosialt inkluderende kroppsøvingsundervisning. Hun er leder for forskningsgruppen Teaching and Learning in Physical Education ved Høgskolen i Innlandet, og leder for masterprogrammet Master i kroppsøving og idrett, og veileder både master- og ph.d.-kandidater.
Arne Nikolaisen Jordet er professor ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Jordets forskningsarbeid har vært rettet mot læringsprosesser utenfor klasserommet (uteskole), i nært samarbeid med danske og svenske forskere. Han har doktorgrad i pedagogikk (dr.philos.) om uteskole fra Universitetet i Oslo (2007) og er blant annet forfatter av monografien Klasserommet utenfor: tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom fra 2010. De senere årene har han arbeidet med anerkjennelsesteori. Boka Anerkjennelse i skolen: en forutsetning for læring ble utgitt på Cappelen Damm Akademisk i 2020. Tenkningen hans brukes som teoretisk ramme i et pågående intervensjonsaksjonsforskningsprosjekt på en barne- og ungdomsskole i Innlandet.