
Fullført og bestått
Ruth Jensen, Guri Skedsmo, Jeffrey B. Hall
Av Ruth Jensen, 2012, Heftet
Å utforske praksis - videregående skole henvender seg til ledere og lærere i videregående skole som ønsker å utforske egen organisasjon. Den tar opp emner som organisasjonslæring og samspill, dialog- og læringsprosesser i elevgruppen med tanke på kvalitetsutvikling. Innledningsvis setter boka søkelyset på kontekster for videregående opplæring. Kapitlene utover i boka presenterer praksissituasjoner fra både studiespesialiserende og yrkesforberedende program som analyseres i lys av teori og relevant forskning. Som leser utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis, ved at det presenteres spørsmål til refleksjon i hvert kapittel.
Selv om boka henvender seg til ledere i videregående opplæring, er det også et siktemål at boka kan fungere som en ressurs i skolens personalgruppe, ved at personalet arbeider med ett og ett kapittel og med tilhørende nettressurs. Bakerst i boka gis det eksempler på verktøy i læring i daglig praksis. Med sin praksisnære og teoretiske framstilling, vil boka også være relevant for ulike typer nettverksgrupper, studier i høyere utdanning og i etterutdanning. Se også egen temaside for alle bøkene i denne serien.
Å utforske praksis - videregående skole henvender seg til ledere og lærere i videregående skole som ønsker å utforske egen organisasjon. Den tar opp emner som organisasjonslæring og samspill, dialog- og læringsprosesser i elevgruppen med tanke på kvalitetsutvikling. Innledningsvis setter boka søkelyset på kontekster for videregående opplæring. Kapitlene utover i boka presenterer praksissituasjoner fra både studiespesialiserende og yrkesforberedende program som analyseres i lys av teori og relevant forskning. Som leser utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis, ved at det presenteres spørsmål til refleksjon i hvert kapittel.
Selv om boka henvender seg til ledere i videregående opplæring, er det også et siktemål at boka kan fungere som en ressurs i skolens personalgruppe, ved at personalet arbeider med ett og ett kapittel og med tilhørende nettressurs. Bakerst i boka gis det eksempler på verktøy i læring i daglig praksis. Med sin praksisnære og teoretiske framstilling, vil boka også være relevant for ulike typer nettverksgrupper, studier i høyere utdanning og i etterutdanning. Se også egen temaside for alle bøkene i denne serien.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Ruth Jensen er professor i utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på og underviser innen temaer som skoleledelse, institusjonelt arbeid, reformarbeid, skolelederutdanning og forskende partnerskap og har bidratt med en rekke ulike typer publikasjoner innen disse områdene. Hun har ledet og bidratt i flere nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og nettverk.
Ruth Jensen, Guri Skedsmo, Jeffrey B. Hall
Berit Karseth, Eli Ottesen, Ruth Jensen
Ruth Jensen
Ruth Jensen
Ruth Jensen