Vurdering for læring i skolen (Heftet)

På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 216
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202710606
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Vurdering for læring i skolen

Vurdering for læring i skolen viser hvordan vurdering integrert i daglig undervisning kan bidra til å øke elevenes trivsel, motivasjon og læringsutbytte. Det handler om et systematisk og gjennomtenkt arbeid rundt vurdering av elevens kompetanse og en tilbakemelding på lærerens undervisning. I denne nye utgaven vektlegges også bærekraftig vurderingskultur, elevens demokratiske kompetanse, elevens involvering, utvikling av dybdelæring hos elevene og rike oppgaver.

Boka gir retningslinjer for hvordan lærere kan arbeide med vurdering og inneholder ideer og verktøy som kan prøves ut i grunnskole, videregående skole og i spesialundervisning.

Boka er aktuell for studenter i lærerutdanningene og lærere i grunn- og videregående skole.

Til toppen

Om forfatter

Roar Engh er tidligere dosent i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sitt yrkesliv har han delt mellom lærerutdanning og grunnskolen. Han har mange års erfaring som lærer og spesialpedagog, blant annet flere år som lærer i barnepsykiatrien. På Høyskolen i Vestfold var han i mange år ansvarlig for det spesialpedagogiske studiet. Han er medforfatter av boka Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur (2021). Han har også forfattet Barn og unge med utviklingshemming i skolen (2016), Barn og unge med ADHD i skolen (2014) og Barn og unge med Asperger syndrom i skolen (2010).

Lillian Gran er førsteamanuensis ved SePU, Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet. Hun forsker på digital dannelse, skoleutvikling og vurdering for læring og er særlig opptatt av læringen i klasserommet og elevens rolle. Gran har flere års erfaring fra barne- og ungdomsskole, både som lærer, pedagogisk rådgiver på kommunenivå og rektor. Hun er medforfatter av boka Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur (2021).