Vurdering for læring (Heftet)

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 136
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276341935
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Vurdering for læring
Hva er vurdering?
Hvordan kan vurdering integreres i undervisningen i tråd med Kunnskapsløftet?
Hvorfor er elevmedvirkning nødvendig for at arbeidet skal resultere i økt læringsutbytte?
Hvordan kan elevvurdering resultere i bedre tilpasset opplæring?
Hvordan kan god elevvurdering føre til større motivasjon for videre innsats?

Undervisning kan gjøres spennende ved å integrere elevvurdering i undervisningen. Metodene bygger på forskning om hvordan barn lærer. Elevvurdering kan brukes som en didaktisk nøkkelfaktor i undervisningen og føre til at tilpasset opplæring gjennomføres i større grad, og med bedre læringsutbytte.

Vurdering for læring kan brukes i arbeidet med planlegging og gjennomføring av forskjellige vurderingsformer, slik som mappevurdering, vurderingsdialoger, loggføring, alternative prøveformer og skriftlig og muntlig vurdering.

Til toppen

Flere bøker av Stephen Dobson, Roar Engh og Eli Kari Høihilder:

Om forfatter
Stephen Dobson er professor i pedagogikk og jobber ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet
Roar Engh er dosent i pedagogikk ved Høyskolen i Vestfold. Sitt yrkesliv har han delt mellom lærerutdanning og grunnskolen. Han har mange års erfaring som lærer og spesialpedagog, blant annet flere år som lærer i barnepsykiatrien. På Høyskolen i Vestfold har han i mange år hatt ansvar for det spesialpedagogiske studiet.