Veiledning for barnehagelærere (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202562915
Kategori: Barnehagelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Veiledning for barnehagelærere

Veiledning for barnehagelærere har som siktemål å gi leseren praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Den kan brukes i veiledningsopplæringen i barnehagelærerutdanningen og vil også være et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for barnehagelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Boken kan også brukes i videreutdanningen i veiledning. Boken er revidert på bakgrunn av Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), nyere forskning og tilbakemeldinger fra lesere.

Praktiske eksempler får stor plass i fremstillingen. Her er eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningen, på bruk av sirkulære spørsmål og gestaltspørsmål og på etiske dilemmaer i veiledningen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Boken drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethetsvurdering.

Til toppen

Du vil kanskje også like

Om forfatter
Nina Carson er cand.paed.spec. med spesialistutdanning i veiledning. Hun har mange års erfaring fra barnehage, skole og PP-tjeneste. Carson arbeider nå som førstelektor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet og er særlig knyttet til videreutdanningene i veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen. Hun er også institusjonsansvarlig for skikkethetssaker ved Høgskulen på Vestlandet.
Åsta Birkeland er cand.polit. og har tidligere arbeidet i barnehage og som barnehagekonsulent. Birkeland arbeider nå som høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, der hun er knyttet til førskolelærerutdanningen. Hun har et særlig ansvar for fordypningsenheten «Kulturforståelse og komparativ pedagogikk» og avdeling for lærerutdannings samarbeid med førskolelærerutdanningsinstitusjoner i Kina.