Vanskelige foreldresamtaler (Heftet)

- gode dialoger

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202293109
Kategori: Barnehagelærerutdanning og Grunnskolelærerutdanning
Fag: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Vanskelige foreldresamtaler

Denne boken handler om hvordan man kan unngå at foreldresamtaler oppleves som vanskelige, og spesielt om den samtalen som profesjonelle må ta med foreldre når det har oppstått bekymring for barnet. Sentrale tema i boken er:

  • hvordan sikre et godt samarbeid med foreldre før problemer oppstår
  • observasjon som grunnlag
  • faser i foreldresamtalen og hva den profesjonelle bør gjøre
  • konkrete eksempler på gode og mindre gode samtaler
  • strategier som kan tas i bruk for å fremme gode samtaler


Boken retter seg i hovedsak mot ansatte i barnehager og skoler, men vil også være aktuell for andre som jobber med barn, for eksempel i barnevern, PPT eller BUP.

Til toppen

Flere bøker av May Britt Drugli:

Anmeldelser av Vanskelige foreldresamtaler
«En svært kort sammenfatning av Drugli og Onsøiens bok kan være at den får oss til å se både foreldrene og oss selv i et slags fugleperspektiv. Det bidrar til at vi kan se både helheten og detaljene i det som er utfordringen.»Arne Østli, Spesialpedagogikk 8/2012
«Denne boka skulle jeg ønske at mange av de profesjonelle jeg har sittet i samtaler med, hadde lest. Som mor vil jeg også si at denne boka oppleves relevant fra et foreldreperspektiv. [...] boka er et viktig og godt bidrag til å lette det som for mange foreldre og profesjonelle oppleves som svært sårbart og vanskelig.»Marianne Ulrichsen, Bedre skole 2/2010
«Boken inneholder blant annet beskrivelser av strategier som kan tas i bruk for å fremme gode foreldresamtaler, og den presenterer forslag til øvelser som kan brukes i kollegagruppen.»Første steg, mai-juni 2010
«Bogen henvender sig primært til ansatte i børnehaver og skoler, men der er ingen tvivl om, at studerende på seminariene også ville kunne have stor glæde af bogens mange gode råd, eksempler og cases. [...] Bogen bevarer en fin tone over for såvel professionelle som forældre hele bogen igennem, og forfatterne formår at være både nøgterne og objektive.»Susanne Kjerstein Madsen, Læsepædagogen 3/2010
"Boken er et godt utgangspunkt for mange samtaler, ikke bare de vi tror er vanskelige. [...] I motsetning til andre bøker jeg har lest om temaet gir denne boken et godt grunnlag for refleksjon og egne tanker om temaet, ikke bare en ferdig oppskrift på hvordan foreldresamtalen kan gjennomføres. [...] Les den, diskuter den, la den være grunnlag for refleksjon og forståelser for hva en foreldresamtale kan være."Hege K. Løberg, Pedagogisk bokorm, 1/2010

Til toppen

Om forfatter
May Britt Drugli er utdannet cand.paed. og dr.philos. Hun har tidligere jobbet i ulike barnevernsinstitusjoner og har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid rettet mot barn i risiko og foreldrearbeid. Siden 1998 har Drugli jobbet ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP) ved NTNU, Trondheim, hvor hun nå jobber som førsteamanuensis.