Valebrokks metode (Innbundet)

Et hjerte av gull, en neve av stål

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202426569
Kategori: Biografier , Journalistikk og mediefag og Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag
Fag: Journalistikk, Mediefag, Organisasjon og ledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Valebrokks metode
Hvorfor ble Kåre Valebrokk en historisk medieleder, det flere har kalt en medielegende? Valebrokks metode går bak mytene og anekdotene om en av Norges mest bemerkelsesverdige ledere og virksomhetsbyggere og beskriver en person helt utenom det vanlige.

Boken er et dypdykk i hvordan Valebrokk drev frem sine prosjekter. Den handler om hvordan han skrev, hvordan han forvandlet Dagens Næringsliv og TV2 gjennom å videreutvikle disse viktige mediebedriftene. Valebrokk visste hvordan han skulle lede sine medarbeidere til suksess og hvordan han skulle forholde seg til sine eiere og styrer. Han utviklet nye publikasjoner og kanaler og bygget nettverk. Valebrokk ble en av norsk næringslivs sterkeste merkevarer som frihetsdyrkende journalist og redaktør.

Forfatterne Trond Vernegg og Magne Otterdal byr i boken på nye, hittil ukjente sider av Kåre Valebrokk og belyser medielegenden i perspektiver det er skrevet lite om. Boken baserer seg blant annet på forfatternes kontakt med Kåre Valebrokk gjennom 30 år samt på samtaler med en rekke personer han arbeidet nært med.

Valebrokks strategier og metoder er inspirerende for dagens og fremtidens medarbeidere og ledere, ikke bare i pressen, men for alle som er opptatt av å tenke nytt, igangsette prosjekter og sette ideer og ambisjoner ut i livet. Boken er en levende fortelling om en person med ekstrem oppdrift og vilje og evne til å skape noe.

Til toppen

Anmeldelser av Valebrokks metode
"... de to kollegene fra Valebrokks tid i Dagens Næringsliv har i enda større grad vært opptatt av å forklare årsaken til at sørlendingen ble den kanskje viktigste og mest beundrede norske pressemann i sin samtid. Valebrokks metode bygger i en helt annen grad enn En god story på samarbeid og samtaler med hovedpersonen. Det er blitt en interessant bok, bransjefolk bør lese den."Torstein Hvattum, Aftenposten 8. desember 2013

Til toppen

Om forfatter

Magne Soundjock Otterdal er redaktør av Oslo Business Memo, som han var med på å starte i 2010. Han var tidligere journalist, desksjef, korrespondent og redaksjonssjef i Dagens Næringsliv (DN) fra 1981 til 2009, tre tiår hvor han var tett involvert i utviklingen av avisen. Otterdal startet karrieren i Fjordingen, Stryn, etterfulgt av Forsvarets Forum og VG.

Trond Vernegg har presseerfaring fra Farmand, Frisprog, Se og Hør, Billedbladet NÅ og Dagens Næringsliv. Fra 1986 har han arbeidet som forretningsadvokat og styremedlem i en rekke selskaper. Etter at han gikk over i advokatvirksomhet etter en periode som journalist under Kåre Valebrokks ledelse, har han opprettholdt kontakten og vært samtale- og diskusjonspartner med Valebrokk gjennom nær tredve år. Vernegg har som formann i Riksmålsforbundet siden 1990 pleiet kontakt med Valebrokk og diskutert språk og journalistikk med ham i denne perioden.

Trond Vernegg er blant annet medlem av Det Norske Akademi for Språk og Litteratur, Norsk P.E.N. og styret for Thorleif Dahls Kulturbibliotek. Vernegg er partner i ARNTZEN de BESCHE ADVOKATFIRMA AS.