Ungdom, læring og forebygging (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202533366
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Ungdom, læring og forebygging
Ungdom, læring og forebygging (2. utgave) handler om de unges ressurser, muligheter og utfordringer i skolen. Forfatterne er opptatt av temaer som:
  • At ungdomstiden i dag er betydelig lengre og dermed langt viktigere enn tidligere
  • Hvordan ungdoms læringsprosesser foregår med planlagt og ikke-planlagt læring
  • Hvordan en skole for ungdom har utviklet seg historisk
  • At skolen som samfunnets opplæringsaktør kan være med å styrke de unges livsmuligheter
  • Forebyggende tiltak rettet mot ungdom og skolens ansvarsoppgaver
  • Hvordan skolen kan skape et inkluderende læringsmiljø som kan motvirke krenkelser
  • Hvordan virksomheten til MOT arbeider med disse temaene i skolen

Boka er rettet mot studenter i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Den er også aktuell for studenter i spesialpedagogikk og barnevernspedagogikk samt lærere i skolen.

Til toppen

Flere bøker av Edvard Befring og Bjørg-Elin Moen:

Du vil kanskje også like

Anmeldelser av Ungdom, læring og forebygging

Mesterlig formidling – til inspirasjon og ettertanke 20.06.2017

Boka gjennomsyres av engasjement for barns og unges liv. Læremester er Edvard Befring og hans medforfatter Bjørg Eling Moen. De vil gi lærerstudenter for 5.–10. og 8.–13. trinn i skolen en slitesterk basis for yrket. Boka er tankevekkende. Med pregnante og utfordrende setninger drøftes pedagogikkens viktigste temaer i sju kapitler. [...] Boka framholder gjentatte ganger menneskets sårbarhet, faren for krenkelser og ydmykelser som ligger i systemet og relasjoner. Men den inspirerer også til å se og ta fatt i den enkeltes og fellesskapets utviklingsmuligheter og til å virkeliggjøre skolens og lærerens betydning og etiske ansvar.Ingeborg Tveter Thoresen, Utdanning 12/2017

Til toppen

Om forfatter
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. I sin forskning har han i vesentlig grad vært opptatt av læring, kompetanseutvikling og psykososiale utfrodringer blant ungdom. Han har også engasjert seg i kvalitetsutvikling av hjelpetiltak og forebygggende innsatser i skole, barnevern og samfunn. Bjørg-Elin Moen har doktorgrad i sosialpsykologi fra NTNU. Hun har beveget seg fra å forske på risikopersepsjon og risikoatferd til å jobbe målrettet for å utvikle robust ungdom som inkluderer alle gjennom stiftelsen MOT. I dag er hun ansvarlig for MOTs tilleggsprogram "Skolen som samfunnsbygger" og har fokus på verdibasert lederutvikling av rektorer og andre skoleledere.