Matematikklæreres samlede kunnskap om matematikkundervisning er mangfoldig. Bidragene i denne vitenskapelige antologien gjenspeiler dette. Matematikkoppgaver, matematiske spørsmål og situasjoner fra klasserommet og lærerutdanningen løftes fram og diskuteres ut fra teoretiske og didaktiske perspektiver. Ulike måter å jobbe med konkrete matematikkemner på analyseres og diskuteres fra et forskerståsted. Filosofiske problemstillinger omkring matematikk utforskes, og det diskuteres hvordan matematikkens historie kan brukes i undervisningen. Antologien inspirerer både til videre forsknings- og utviklingsarbeid og til utprøving i utdanning og praksis, og anskueliggjør hvordan undervisningskunnskap i matematikk kan betraktes som «anvendt matematikk».
Forfatterne underviser og forsker ved grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Ellen Konstanse Hovik er høgskolelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har deltatt i omfattende utviklingsarbeid ved lærerutdanningen, som for eksempel utvikling av studiet Grunnskolelærer 5.- 10. trinn, matematikk og for tilsvarende tilbud i videreutdanningssatsningen Kompetanse for kvalitet. Hun har publikasjoner nasjonalt innen fagfeltet matematikkdidaktikk. Disse er knyttet til at hun har studert aspekter ved læreres undervisningskunnskap i matematikk med et særlig fokus på arbeid med argumentasjon, begrunnelse og bevis i grunnskolen.
Bodil Kleve er førsteamanuensis i matematikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Kleve har gjennom klasseromsforskning studert matematikklæreres implementering av læreplaner og hvordan ulike aspekter av lærerens matematikkunnskaper kommer til uttrykk i undervisningen. I den forbindelse samarbeider hun med forskere i England og USA. I forbindelse med Utdanning 2020 har hun deltatt i et stort forskningsprosjekt, The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education, hvor hun har studert elevers identitet i forbindelse med læring av matematikk. Hun har en rekke publikasjoner både nasjonalt og internasjonalt innen matematikkdidaktikk.