Agota Kristofs debutroman viser krigens kynisme gjennom to tvillingbrødres fire øyne. Men helt uten humor er den ikke, ifølge teatersjef Kristian Seltun.
«Agota Kristof, mener du Agatha Christie?»
Dukker dette spørsmålet opp i hodet ditt, er du nok ikke alene. Den ungarske forfatteren fikk sitt gjennombrudd med debutromanen Tvillingenes Dagbok i 1986, men har ikke fått like mye oppmerksomhet av dagens lesere.
Selv om hun ikke er kjent, er Kristofs forfatterskap godt anerkjent som en slags forfatternes forfatter:
«Filosofen Slavoj Zizek har sagt at Tvillingenes dagbok fikk ham til å oppdage hvilket menneske han ville bli. Den danske forfatteren Jonas T. Bengtsson måtte slutte å lese mange av sine kolleger, fordi de ikke lenger sa ham noe. Når Nordisk råd-vinner Naja Marie Aidt mister troen på litteraturen, er det hos Kristof hun søker trøst», skriver redaktør Bernhard Mohn i forordet til nyutgivelsen som nå har kommet ut.
«Tvillingenes Dagbok» har nemlig blitt gravd opp fra arkivet og fått en lett modernisering.. Det er den første boka i en trilogi, der «Beviset» og «Den Tredje Løgnen» kommer ut i 2020.
Historien om de to tvillingbrødrene som blir sendt til sin tyranniserende bestemor på landsbygda mens krigen herjer rundt dem, ble nylig kalt en moderne klassiker av Morgenbladet:
[…] Kristofs roman er gripende i ordets rette forstand – den levner deg ikke med en tåre i øyekroken, men med følelsen av å ha lest noe urovekkende om hva mennesket er i stand til, med spørsmål om hva forfatteren kan ha gjennomlevd for å skrive som dette.
Carina Elisabeth Beddari, Morgenbladet
Også Klassekampens anmelder tar klassikerbegrepet i sin munn, og skriver: «Romanen forener de fleste betydningene av ordet fabelaktig i én rik tekst.»
Hva er det som gjør denne boka så spesiell? Vi spurte påtroppende teatersjef på Nationaltheatret, Kristian Seltun.
Les hele intervjuet på Boktips.no