Trygt og godt i barnehagen (Heftet)

Barns rett til et godt psykososialt miljø

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202699567
Kategori: Barnehagelærerutdanning og Fagbøker
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Nivå: Akademisk
Omtale Trygt og godt i barnehagen

Trygt og godt i barnehagen handler om forutsetninger for å sikre gode og trygge barnehagemiljøer for alle barn. Boken er skrevet med utgangspunkt i kapittel 8 i barnehageloven, og forfatterne presenterer og utdyper ulike sider ved dette nye kapittelet i loven. De belyser hvordan barnehagen kan legge til rette for et trygt og godt barnehagemiljø gjennom temaer som foreldresamarbeid, tilhørighet og fellesskap, lek og vennskap, språk og kommunikasjon og hva som kjennetegner et trygt og godt barnehagemiljø.

Forfatterne presenterer forskningsbasert kunnskap på en konkret og handlingsrettet måte. Bokens temaer er illustrert ved praksisfortellinger, og det er knyttet refleksjonsspørsmål til de ulike temaene.

Målgruppen for boken er studenter på master- og bachelornivå i pedagogikk, spesialpedagogikk og barnevern. Trygt og godt i barnehagen er også aktuell for alle som arbeider med barns trivsel, psykiske helse og livsmestring i barnehagen.

Til toppen

Om forfatter

Marianne Torve Martinsen er førstelektor i pedagogikk ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger. Hun har tidligere undervist ved barnehagelærerutdanningen og videreutdanninger ved Høgskolen i Telemark (nå USN) og har mange års erfaring som styrer og pedagogisk leder i barnehage.

Mariannes forskningsområder er knyttet til tid og rom i barnehagen, barns lekemuligheter og psykososialt barnehagemiljø. Hun har utgitt flere artikler i bøker og vitenskapelige tidsskrifter og er aktiv formidler til praksisfeltet. Marianne deltar og leder den nasjonale satsningen på utviklingen av trygge og gode barnehagemiljø uten mobbing og andre krenkelser (Læringsmiljøprosjektet), og hun leder flere prosjekter knyttet til barnehageutvikling i norske kommuner.