Tjenestedominant logikk (Heftet)

Premisser, perspektiver, potensial

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 252
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Service-Dominant Logic. Premises, Perspectives, Possibilities.
Oversatt av: Magnussen, Bjørnar
ISBN/EAN: 9788202436469
Kategori: Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag og Fagbøker
Fag: Markedsføring, Organisasjon og ledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Tjenestedominant logikk

I 2004 publiserte Stephen L. Vargo og Robert F. Lusch en banebrytende artikkel om hvordan verdiskapning bør forstås gjennom en «tjenestedominant (TD) logikk». Der beskriver de en overgang fra et varefokusert og bedriftsorientert syn til et tjenestefokusert og kundeorientert perspektiv.

I denne etterlengtede boken presenterer forfatterne en grundig redegjørelse for prinsipper og anvendelse av TD-logikken. De beskriver et tydelig alternativ til det dominerende synet på den planstyrte, produksjonsorienterte og profittmaksimerende bedriften, gjennom å stille opp et solid rammeverk for organisasjonen basert på ti grunnleggende prinsipper.

For bedrifter og organisasjoner har TD-logikken en betydning langt utover det rent markedsføringsmessige, og er uavhengig av bransje. Tjenestedominant logikk gir leseren en forståelse av hvorfor bytte av tjenester er den grunnleggende mekanismen i alle sosiale og økonomiske transaksjoner. Den er skrevet i en lett tilgjengelig stil og vil appellere til studenter, forskere og bedriftsledere.

Tjenestedominant logikk er en oversettelse av Service-Dominant Logic (Cambridge University Press, 2014). Den norske utgaven har et forord skrevet av Bård Tronvoll, professor i markedsføring ved Høgskolen i Hedmark og Centrum för tjänsteforsking/Karlstads universitet.

Til toppen

Om forfatter
Robert F. Lusch er professor i entreprenørskap ved Eller College of Management, University of Arizona. Han var tidligere redaktør i Journal of Marketing og styreformann i American Marketing Association. I sin forskning fokuserer Lusch på markedsføringsstrategi og -teori, spesielt på tjenestedominant logikk.

Stephen L. Vargo er professor i markedsføring ved University of Hawaii. Før universitetskarrieren jobbet han i gründerbedrifter og fungerte som rådgiver for flere selskaper og statlige myndigheter. Professor Vargos primære forskningsområder er markedsføringsteori og forbrukernes referanseskalaer.