Tilpasset opplæring - i forskning og praksis (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 248
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202419011
Kategori: Fagbøker
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Tilpasset opplæring - i forskning og praksis
«Tilpasset opplæring» er et grunnleggende prinsipp som skolen er tuftet på. Boka belyser prinsippet ved å ta for seg forskning i spenningsfeltet skolen som organisasjon, lærerne som leder av elevgruppen og elevenes læringsarbeid. Forfatterne, med sine spesialområder, søker å utforske muligheter og mangfoldet i klasserommet gjennom å speile teori og forskning opp mot praksis. Dette er både innspill til hvordan kunnskapsbasert praksis kan bygges, og bidrag til den faglige diskusjonen i utdanningssystemet. Bokas målgruppe er alle nivåer i utdanningsinstitusjoner, fra forskere i universitets- og høyskolesektoren til lærere og studenter.

Til sammen inneholder Tilpasset opplæring ti kapitler som omtaler og diskuterer tilpasset opplæring ut fra forskjellige perspektiver. Kapitlene omhandler mange temaer, fra hva som kjennetegner tilpasset opplæring i et klasserom der læreren leder det mangfoldet en elevgruppe representerer, til diskusjoner om spesialpedagogikk og ordinær undervisning, oppfølging av flerspråklige elever samt tilrettelegging for elever med høyt akademisk potensial. I tillegg blir prinsippet om tilpasset opplæring identifisert som et bærende element i sentrale temaer som vurdering, læringsstrategier, foreldresamarbeid, relasjonen mellom lærer og elev, og ledelse av skolen. Boka er forskernes bidrag til en forskningsbasert kunnskapsutvikling og praksis for bokas målgruppe.

Til toppen

Flere bøker av Mette Bunting:

Om forfatter
Mette Bunting er dosent i pedagogikk og er ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Porsgrunn. Hun underviser på alle nivå ved lærerutdanningen, leder forskergruppa «Oppvekst og utdanning» og forsker blant annet på frafall i videregående skole. Bunting har vært lærer både i grunn- og videregående skole. Hun har også jobbet som pedagogisk veileder på kommunalt nivå og ledet mange utviklingsprosjekter blant annet om å lære å lære og læringsstrategier.