Styring og ledelse i grunnopplæringen (Heftet)

Spenninger og dynamikker

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 223
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202605544
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Styring og ledelse i grunnopplæringen
I Styring og ledelse i grunnopplæringen får vi innblikk og innsikt i hvordan styring og ledelse i skolen iscenesettes, utøves og fortolkes. En skoleleder må håndtere spenninger og dynamikker mellom ulike styringsnivåer med stramme økonomiske betingelser, rettslige reguleringer, og sterke, ytre forventninger til hvordan opplæring og skole bør drives. Forventningene kommer fra flere hold, og er mangfoldige, komplekse og noen ganger motsetningsfylte. Samtidig skal skolelederen ivareta relasjonene til elever og foreldre, til skolens personale og til sentrale og lokale myndigheter.

Boka retter seg spesielt mot forskere og skoleledere på ulike nivåer i utdanningssystemet, men vil være av interesse for alle som er opptatt av styring og ledelse i og av en av samfunnets viktigste institusjoner – skolen.

Redaktørene for denne boka er Ruth Jensen, Berit Karseth og Eli Ottesen, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Ann Elisabeth Gunnulfsen, Helen Gunter, Jeffrey Hall, Kristin Helstad, Sølvi Mausethagen, Svein Ingve Nødland, Tine S. Prøitz, Ellen Rye, Kirsten Sandberg, Kirsten Sivesind, Gunn Vedøy og Petter Aasen.

Til toppen

Om forfatter
Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Forskningen hennes knytter seg særlig til skolelederutvikling og skolelederopplæring på tvers av virksomheter og utdanningskontekster. Hun har doktorgrad i pedagogikk og har erfaringer fra å undervise og veilede studenter på master- og ph.d.-nivå. Hun har tidligere erfaringer som lærer og kommunal leder. Jensen har skrevet flere bøker.
Berit Karseth er professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo og har i en årrekke arbeidet med utdanningsreformer og læreplanspørsmål i grunnutdanningen og i høyere utdanning. Karseth er for tiden dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.