Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (Heftet)

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202406264
Kategori: Barnehagelærerutdanning , Helse og sosialfag , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, Sosial- og omsorgsfag, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen gir en innføring i barns utvikling i barnehagealder og de vanskene som kan oppstå i denne aldersperioden. Fokus er på de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i barnehagen møter.

I boka gis en grundig innføring i kartleggingsformer og samarbeid i barnehagen, med hjemmet, helsestasjonen og PPT. Forfatterne viser til viktigheten av å identifisere barns behov for hjelp og støtte, og hvordan barnehagepersonalet gjennom tidlig innsats og ved individ- og systemrettet arbeid kan sette inn nødvendige tiltak overfor barn med spesielle behov. Områdene som er viet størst oppmerksomhet i boka, er barn med samspillsvansker/atferdsvansker, språkvansker, emosjonelle vansker (særlig angst og depresjon), synsvansker, hørselsvansker, ADHD og Tourette syndrom og autismespekterforstyrrelser. I tillegg gis det en innføring i begrepsvansker der barn med spesielt svakt begrepsgrunnlag er særlig behandlet i forbindelse med utviklingshemning og hjerneskade. Problemer i forbindelse med flerkulturelle forhold (migrasjonsrelaterte vansker) er også diskutert.

Formålet med boka er å gi leseren en teoretisk innsikt i ulike vanskeområder og praktisk kunnskap som kan gjøres bruk av i den daglige omsorg, læring og utvikling av barn i barnehagen. Både sannsynlige årsaksfaktorer til problemene og sentrale tiltaksformer er derfor viet oppmerksomhet.

Boka er særlig aktuell for barnehagelærerstudenter, ansatte i barnehagen og studenter i spesialpedagogikk. I tillegg kan boka være til hjelp for studenter som spesialiserer seg til barnevernsarbeid. Boka gir et godt grunnlag for videre studier og forskning samt et kunnskapsgrunnlag for å forbedre praksis i PPT. Andre med tilknytning til eller interesse for barn i barnehagealder, for barnehagevirksomhet og spesialpedagogikk vil også kunne ha utbytte av boka.

Til toppen

Flere bøker av Richard Haugen, Branca Lie, Vivian D. Nilsen og Adam Vogt:

Du vil kanskje også like

Om forfatter

Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet.

Haugen har sine forskningsområder innenfor kognitiv psykologi, motivasjons- og læringspsykologi samt spesialpedagogikk. Han har publisert flere internasjonale artikler, kapitler i fagbøker og vært redaktør for blant annet 4-bindsverket Barn og unges læringsmiljø. Haugen har også lang praksis som lærer og skoleleder fra grunnskole/spesialskole.

Branca Lie er dr.scient. og førsteamanuensis ved avdeling for psykologi ved Høgskolen i Lillehammer. Hun underviser i ulike psykologiske og spesialpedagogiske emner og har faglig ansvar for psykologistudenter i pedagogisk psykologi, og er også ekstern foreleser ved Universitetet i Oslo. Vivian D. Nilsen er førstelektor i pedagogikk og spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Hun har erfaring fra grunnskolen både som lærer, spesialpedagog og rektor. Nilsen er medforfatter i flere av bindene i bokserien Barn og unges læringsmiljø og er i tillegg redaktør av Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (2014).

Adam Vogt er førstelektor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Vogt har arbeidet i barnehage, som lærer i barne- og ungdomsskole, spesiallærer, skolerådgiver og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Han har omfattende praksis fra videreutdanning i spesialpedagogikk og utdanning av pedagogisk-psykologiske rådgivere.