Spesialpedagogikk (Heftet)

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 720
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202592059
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Spesialpedagogikk

SPESIALPEDAGOGIKK, som er det mest omfattende og allsidige verket om spesialpedagogikk i Norge og Norden, kommer nå i sin 6. utgave.

Bokas fire deler omhandler disse temaene:
I. Spesialpedagogikkens identitet: faglige perspektiver og forståelsesmåter, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling.
II. Spesialpedagogiske basisoppgaver: kartlegging, forebygging, den spesialpedagogiske tiltakskjeden, rådgivning i barnehage, skole og PP-tjeneste.
III. Spesialpedagogisk opplæring og tilrettelegging: kommunikasjons- og språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, utviklingshemming, hørsels- og synsvansker, fysisk-motoriske funksjonshemminger, psykososial sårbarhet, migrasjonsrealterte vansker, autisme og barn og unge med ekstraordinært læringspotensial.
IV. Spesialpedagogiske utfordringer, arbeidsoppgaver og muligheter på ulike arenaer: barnehage, grunnskole, videregående opplæring og skolelivsmestring.

Boka retter seg primært til studenter i bachelor- og masterstudenter i spesialpedagogikk og studenter i lærerutdanningene, men egner seg også i pedagogikk-, sosial- og helsefagutdanningene.

De 41 forfatterne er alle rekruttert fra de fremste studie- og forskningsmiljøene i Norge.

Til toppen

Flere bøker av Edvard Befring, Kari-Anne B. Næss og Reidun Tangen:

Om forfatter
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han har bakgrunn i pedagogisk psykologi med læring, emosjonell og sosial utvikling som spesialfelt. Han har gjort en mangeårig faglig innsats i spesialpedagogikk med vekt på kompetanseutvikling, forebygging mot opplæringsrisiko og marginalisering, personlige utviklings- og mulighetsperspektiver, etikk og forskningsmetoder.

Kari-Anne B. Næss er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Høgskulen på Vestlandet. Hun har mangeårig praksiserfaring som allmennlærer, spesialpedagog og logoped. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon og språk hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling.

Reidun Tangen er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hennes fag- og forskningsfelt er skolelivskvalitet og opplæringsvilkår for barn og unge i risiko, elev–lærerdialogen som støtte for læring og livsmestring, foreldre–skole-samarbeid og forskningsmetode og -etikk.