Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 150
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202502393
Kategori: Journalistikk og mediefag , Jobb og ledelse , Fagbøker og Språk og litteratur
Fag: Mediefag, Språk og litteratur
Nivå: Akademisk
Omtale: Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter

Ved å ta i bruk sosiale medier i din forskningskommunikasjon, øker du sannsynligheten for å bli funnet på Internett. Du vil oppnå større anerkjennelse og oppmerksomhet som forsker, samtidig som den samfunnsmessige verdien av forskningen din øker.

Spørsmålet er derfor ikke om du skal være på sosiale medier som forsker og fagperson, men hvordan du skal gå fram. Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter er en praktisk håndbok som gir deg den nødvendige starthjelpen. Boka drøfter blant annet følgende temaer og problemstillinger:

  • Hvordan får du tid til sosiale medier?
  • Facebook for forskere
  • Twitter for forskere
  • LinkedIn og SlideShare for forskere
  • Forskningskommunikasjon i form av video, lyd og bilder
  • Å bygge faglig identitet på nett
  • Hvordan vinne kampen om oppmerksomheten?
  • Fallgruver i sosiale medier

Boka henvender seg til forskere, fageksperter, doktorgradsstudenter og kommunikasjonsrådgivere ved universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter og øvrige kunnskapsvirksomheter.

Til toppen

Flere bøker av Audun Farbrot:

Du vil kanskje også like

Anmeldelser av Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter
«Audun Farbrot har skrevet en konkret, enkel og direkte bok [...] boka er lettlest og nyttig og har en bra tilleggsverdi, å få spredd ny forskning til flest mulig.»Ebba Køber, synkrononline.wordpress.comLes hele anmeldelsen
«I boka gir Farbrot leserne en solid presentasjon av – og argumenterer godt for, bruk av sosiale medier i forskning. [...] Beta-redaksjonen har lenge tenkt å skrive en bokomtale av Farbrots bok, problemer er bare at vi har vært alt for travle med å bruke den.»Birgitte Kleivset, Beta 28. april 2016Les hele anmeldelsen

Lettlest om forskningsformidling i sosiale medier

«Audun Farbrot har skrevet en konkret, enkel og direkte bok….boka er lettlest og nyttig og har en bra tilleggsverdi, å få spredd ny forskning til flest mulig».Ebba Køber, Synkron 1/2016
"Ny bok om sosiale medier for forskere…. som med fordel kan leses av de fleste andre. Boken er godt skrevet og lettlest."Edgar Valdmanis, edgarvaldmanis.no, 4. desember 2015Les hele anmeldelsen
«Slipp kunnskapen løs i sosiale medier». Les innlegget fra Farbrot i Dagbladet.Dagbladet 25. november 2015Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter

Audun Farbrot er fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Han har mer enn tolv års praktisk erfaring med allmenn- og brukerrettet forskningskommunikasjon (forskningsformidling) mot norske og internasjonale målgrupper. Han har 15 års fartstid som journalist og har blant annet skrevet om norsk og internasjonal forskning.

Farbrot er utdannet Executive Master of Management fra BI (2012), og har skrevet tre prosjektoppgaver om forskningskommunikasjon relatert til masterprogrammer i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Flermedial ledelse og påvirkning og innflytelse. Han er også utdannet siviløkonom fra BI. Farbrot er styremedlem i nettavisen forskning.no, som utgir nettavisene forskning.no og ScienceNordic (engelskspråklig nettavis om forskning fra Norden). Han er også jurymedlem for Forskningsrådets formidlingspris. Farbrot holder jevnlig foredrag om aktuelle emner innen effektiv forskningskommunikasjon for både forskere og kunnskapskommunikatører.