Skriveutvikling og skrivevansker (Heftet)

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Antall sider: 322
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202694319
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk, Pedagogikk, Spesialpedagogikk, Språk, tekst og matematikk
Nivå: Akademisk
Omtale Skriveutvikling og skrivevansker

Skriveutvikling og skrivevansker handler om barns tidlige skriveutvikling fra barnehagen og frem til mellomtrinnet. Forfatterne viser hvordan barn lærer å skrive og utvikler sin skriving i et normalforløp. De legger vekt på hvordan barnehage og skole kan forebygge skrivevansker hos barn som er i risiko og på ulike tiltak som kan hjelpe barn som allerede har utviklet vedvarende vansker.

Boken inneholder nye norske forskningsfunn om navneskriving, læreres kartlegging, mulige risikofaktorer for vansker, digitale læringsressurser og tiltak. Litteraturgjennomganger av nasjonal og internasjonal forskning på området får frem sammenhenger i skriveutvikling og tiltak for vansker, og begrepet skrivevansker drøftes. Forfatterne er forskere innenfor fag som spesialpedagogikk, pedagogikk, norskdidaktikk og lesevitenskap.

Skriveutvikling og skrivevansker er aktuell for lærere, studenter i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen, spesialpedagoger, forskere og andre som er interessert i skriveutvikling og tiltak for å avhjelpe vansker med skriving.

Til toppen

Flere bøker av Kari-Anne B. Næss og Hilde Christine Hofslundsengen:

Du vil kanskje også like

Om forfatter

Kari-Anne B. Næss (1971) er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har mangeårig praksiserfaring som allmennlærer, spesialpedagog og logoped. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon, språk, lesing og skriving hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling.

Hilde Hofslundsengen er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, studiested Sogndal. Hun forsker på tema språk- og kommunikasjonsvansker, tidlig skriving, lese- og skrivevansker, samt flerspråklig utvikling i barnehagen.