Uten film i kameraet (Innbundet)

Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 104
ISBN/EAN: 9788202335052
Kategori: Lyrikk
Omtale Uten film i kameraet

Hvert dikt i denne boka skildrer et fotografi; ofte fra en anerkjent kunstner, men like gjerne amatørbilder. Ofte er de hentet fra hukommelsen, men hvor pålitelig er den? Poetens blikk går tett på bildene, hun skildrer sanselig og direkte og lar oss ane forholdene mellom det som er synlig og det som er skjult.

Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge finnes følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster med å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk. Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget, Karl Blossfeldt, Margrethe Mather, Dorothea Lange, Tina Modotti, Dora Maar, Bill Brandt, Robert Doisneau, Andrej Tarkovskjis, Letizia Battaglias, Martine Francks og Robert Adams.

Mange fortellinger blir flettet sammen i denne boka, spesielt fra kvinners liv. Snapshots fra poetens egen historie er blandet inn.Diktene kretser rundt tema som tid og hukommelse, kunst og dokumentasjon. Og hva med de bildene som ikke ble tatt, eller dem som ble manipulert og arrangert? En underliggende påstand er at dikt og fotografi er beslektet, at dikt er bilder tatt uten film i kameraet.

Flere bøker av Hanne Bramness:

Anmeldelser av Uten film i kameraet
"Ofte peker tekstene ut av det aktuelle bildet og inn i andre, større, varigere livsrom, der andre fortellinger kanskje gjelder. Det kan være en smerte, en sorg, en fornedrelse, noe innestengt, uavklart; glimt av skjebner. Liv som ikke ble slik de skulle. Et sjeldent øyeblikk av etterlengtet forløsning. Bramness er både en god observatør og en god meddikter. I tillegg besitter hun et presist poetisk språk som av og til kan virke kjølig, distansert, men som nettopp derfor gjør sansningene og historiene i denne boken enda mer virkningsfulle. Bramness er en spennende poet å følge. Hun står ikke stille, men utvikler sitt språk fra utgivelse til utgivelse."

Arne Hugo Stølan, VG
"Forestillingsevnen min blir på flere måter konfrontert med sin egen utilstrekkelighet: Ikke bare får jeg øye på nye detaljer og mulige fortellinger både i diktene og fotografiene, men jeg blir også klar over hvor mye som er skjult for betrakterens blikk."Cathrine Strøm, Klassekampen
"Min fremste råd er: Bla opp i dette flotte albumet og sjekk selv."Henning Howlid Wærp, Aftenposten
"Bramness' skarpe, fortolkende og sansende blikk åpner både opp nye konstellasjoner i bildene og nye muligheter i diktene. Tekstene rommer ofte noe annet enn det iakttakbare. Selv om fotografiet stanser ut snitt og foreviger øyeblikk i tidsstrømmen, stiller poeten uvegerlig spørsmål til det som ligger forut for og etter bildet. Poeten dras mot det ikke-avfotograferte, til sonene henglagt utenfor bildekanten. I stedet for å fryse øyeblikket fast for annen gang, tilfører Bramness motivene frigjørende liv, ved å rykke dem ut av bildets rammer."Sindre Ekrheim, Bergens Tidende

Hanne Bramness er født i 1959 i Oslo og debuterte i 1983 med samlingen Korrespondanse. Hun er en sentral og prisbelønt lyriker og hennes diktsamlinger utgjør et betydelig forfatterskap. I 2007 ga det engelske forlaget Shearsman Books ut hennes dikt i utvalg, Salt on the Eye, Selected Poems, i 2008 kom dikt i utvalg på norsk, Det står ulver i din drøm, og i 2017 kommer et større utvalg av diktene hennes ut på fransk.

Et gjennomgående tema i diktene er tid og hukommelse og manipulasjon av hukommelse. Hvordan påvirker vår etterrettelighet og innlevelsesevne den historien vi videreformidler? Også diktene i Uten film i kameraet (2010) kretser rundt tema som tid og hukommelse, kunst og dokumentasjon.

I 2013 kom Vekta av lyset, en samling om avgjørende forandringer i livet. Å fange lysets bevegelser og fargetoner, og undersøke hva de uttrykker er en oppgave forfatteren setter seg i denne samlingen, på samme måte som en billedkunstner eller fotograf, men også annerledes. Hun er i stigende grad opptatt av hva som befinner seg bak det umiddelbart synlige.

I Den ukjente (2015) er det en tidligere pasient ved Valen sykehus som fører ordet. Eller er det det? Kanskje er diktene her skrevet av Hanne Bramness? Men uansett er ikke jeget i samlingen henne, stemmen er fra en annen tid. Det ligger et implisitt ønske i boka om å føre leserens oppmerksomhet over på den litterære teksten som tekst, ikke som bekjennelse.

Ved siden av dikt for voksne lesere har hun også skrevet tre diktsamlinger for barn og to for ungdom, og en kritikerrost roman for ungdom, Lynettes reise, om oppvekst og krig, som er oversatt til flere språk.

Hanne Bramness står bak en rekke gjendiktninger, og i 1996 tok hun initiativ til Stemmens kontinent, en serie med internasjonale kvinnelige lyrikere fra det 20. århundre, som hun var redaktør for i ti år. Serien består av 25 titler fra de fleste verdensdeler. I 2007 startet hun Nordsjøforlaget som gir ut gjendiktninger fra landene rundt Nordsjøen, som hun fremdeles driver sammen med Lars Amund Vaage. I 2011 kom hennes eget utvalg av kvinnelige poeter i boka Stemmer i andre hus. I gjendiktningene legger hun vekt på å prøve å formidle stemme og temperament.

Hun har vært opptatt av å gi andre mulighet til å uttrykke seg gjennom dikt, og var i flere perioder skrivelærer i fengsel. I 2003 ga hun ut Dikt fra fengselet, ei bok med fangers dikt og et essay om sine fengselserfaringer (boka inneholder i tillegg et essay av Peter Serck). Hun har også, sammen med Atle Næss, drevet Møllebyen Skrivekunstforum i Moss.

Litterære priser:

• 1996 Den norske Lyrikklubbens pris
  • 2006 Doblougprisen