Mannakorn (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 64
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202546359
Kategori: Lyrikk
Omtale Mannakorn

Mannakorn er små lapper med skriftsteder fra Bibelen på. Disse legges i bolle, så trekkes en lapp og man tar så utgangspunkt i dette skriftstedet for en utlegning.

Slik utlegger også Stølan «tilfeldige» skriftsteder, utlegninger som beveger seg fritt og overraskende i forhold til Bibelens utgangspunkt. Ofte med humor og alvor i en og samme tekst.

Til toppen

Anmeldelser av Mannakorn

Trekk et dikt 04.04.2017

"Mannakorn kan bli Arne Hugo Stølans gjennombrudd hos en større leserskare." "Han kan la leseren få kjenne både ettertankens bølgende grunn og en vidåpen latterdør." Så vidt jeg husker var det nylig avdøde Kjell Heggelund som formulerte devisen: Jeg anmelder bare gode bøker. For egen del vil jeg føye til: Mannakorn av Arne Hugo Stølan. Begrepet mannakorn er nok grei skuring her i avisa, men for å være på den sikre siden: Små lapper med bibelsteder som legges i en bolle (ikke hatt?) og blir trukket ut, til vederkvegelse for samtale og refleksjon. Sånn burde kanskje poesiens mange små menigheter gjøre også, og med denne utgivelsen inviteres vi til trekningen. Stølan er dreven i forfatterfaget og arbeider dessuten som skriveskolelærer, men i offentligheten er han kanskje mest kjent som bokanmelder i VG. Bokdebuten skjedde i 1987. Etter det har han gjort seg bemerket med flere spenstige og konseptorienterte diktutgivelser som for eksempel Epikrisepoesi (2014). Også årets bok er en slik god idé. Den blir gjennomført med bravur. Bibelvers Hvert dikt innledes med et bibelvers, og så viser det seg at alt kan skje i den påfølgende teksten. Det siste er ingen selvfølge, for det intertekstuelle spillet mellom dikttittel, bibelvers og dikt kunne fort bli til illustrasjoner og transpirerende polemikk. I stedet klarer poeten å balansere utvekslingene mellom bibelsitatenes uutgrunnelighet og poesiens mangetydighet, eller var det omvendt? Ett av knepene er å gjengi Bibelens ord i gammel språkdrakt, slik at diktene får fordel av en mer samtidig og friskere språktone. En tilsnikelse, naturligvis, men Den hellige skrift er robust og anvendes her med tilbørlig respekt. Vekslingene mellom tittel, sitat og dikt gjør også at leseren stiller spørsmål som ellers ikke ville blitt stilt. Virkemiddelet kan kalles underliggjøring. I et av de lengre diktene, Tempeltanker, viser Stølan at han med dette ikke underlegger seg poesiens tendens til gåte-estetikk. Her er bibelsitatet Han bor ikke i templer gjort med hender (Ap.gj. 17,24). Diktet oppviser en stor temapalett med grep som vanligvis tilhører ulike poetiske retninger. Wergeland, meteorologer og Mandela nevnes i ulike strofer, en fasan og en radiator, før poeten klinker til og velger hovedperspektiv: Med enkle grep omskrive tempelet til en sosial bevegelse der en ukjent gud ikledt naboens ansikt står og venter på å bli gjenkjent ved hagegjerdet. Det ser kanskje enkelt ut, og verslinjene knekker i sammenføyningene i sistestrofen, men sannheten er at det vanskelige blir gjort enkelt gjennom den poetiske tenkningen, slik at diktet gir plass til sansning og fellesskap. Kjærlighet Tematikken i mannakornene er kjærligheten, den mellom kjærester, ektefeller, men også mellom flyktninger og oss som møter dem som flykter til håpets egner. Med kjærligheten følger også en åpen tale om døden, det må nevnes i sammenhengen. Men la meg fininnstille lesningen: Flere av kjærestediktene er ganske forseggjorte fordi poeten bruker kondisjonalis. I ett av samlingens beste dikt, Strategi for en vakker hjemkomst, heter det: Jeg ville være den evig hjemvendte/ innvevd i alle dine virkeligheter. Formen indikerer at noe annet enn det ønskede skjedde, men holder også åpent at noe nytt kan skje. Flere dikt har denne inviterende modusen. Jeg registrerer også at begrepet strategi brukes hele fire ganger i dikttitlene, så det er grunn til å være på vakt. Strategi kommer fra det greske strategia som refererer til kommando og krig. Det er da heller ingen idyll poeten tegner ut. Han kan la leseren få kjenne både ettertankens bølgende grunn og en vidåpen latterdør. Gjennombrudd Komposisjonen av denne diktsamlingen er bemerkelsesverdig. Det orkestreres slik at det ser ut til å inntreffe en foryngelse av det lyriske jeget mens det stunder mot siste side, blant annet med en barnefødsel. Hvordan boka ender? Som en gåte i et vannspeil. Mannakorn kan bli Arne Hugo Stølans gjennombrudd hos en større leserskare.Freddy Fjellheim, Vårt Land

Til toppen

Om forfatter
Arne Hugo Stølan (f. 1955) debuterte i 1987 med samlingen Min tid med Mathilde, og har gjennom flere tiår skrevet og utgitt dikt. Han er også litteraturanmelder i VG og underviser ved Skrivekunstlinjen på Nansenskolen.