Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 344
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202397302
Kategori: Romaner
Omtale: Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang

Tor Åge Bringsværd har skrevet en fabelaktig fortelling. Handlingen foregår i en ukjent verden og i et fremmed landskap. Det er en roman om kjærlighet og svik, tilgivelse og blindt hat. Om å gå seg vill når alle sier at du er på rett vei, om respekt for alt levende og om den store overveldende en-gang-i-livet kjærligheten som enkelte av oss er så heldige -- eller uheldige -- å møte i løpet av livet.

Ammer har en skitten jobb. Han rydder opp i rasket. Fjerner det myndighetene har bestemt at skal fjernes. Han setter aldri spørsmålstegn ved viktigheten og nødvendigheten av det han gjør. utfører bare oppdragene sine så raskt og smertefritt som mulig. Deretter går han hjem til Vala. Vala har bllå pels og lang hale. Selv om de er av ulik art elsker Ammer Vala og hun ham. Han er menneske og hun olin, de møter noen stygge blikk, men i det store og hele er forholdet godtatt av omgivelsene.

Men når krisen rammer slår hatet og mistroen mot alt som er annerledes rot. Plutselig kan ikke mennesker og olin leve i fredelig sameksistens lenger. Og Ammer må legge ut på sitt livs vanskeligste ferd for kjærligheten.

Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang er en spennende og nydelig historie som ikke slipper taket før siste side er lest. Ingen skriver om tiden vi lever i på en så presis og tankevekkende måte som Tor Åge Bringsværd.

Til toppen

Anmeldelser av Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang

Fint om kjærleik, svik og tilgjeving

"Av dei eg har lese, skil denne seg ut som ei av dei beste. Språket flyt fritt og ledig. Det passar den avdempa roen, det stillferdige og ettertenksame som er det overordna inntrykket både handlinga og refleksjonane til personane gjer."
 
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen

En veldreiet fabel

"Dette er en fabel formidlet i en uforlignelig prosa, i høyeste grad preget av forfatterens særpregede blanding av ellevill fantasi og skaperkraft, fylt av allusjoner til vår egen virkelighet og ikke minst til religioner og tros-forestillinger."Svein Johs Ottesen, Aftenposten

Fin fabel fra Bringsværd

"Det er klokt, og definitivt sjarmerende. Bringsværd skriver god, ukunstlet prosa, uten språkstøy. Han holder effektivt på leserens interesse gjennom sceneskifter og innskutte passasjer som i starten skaper undring og forvirring, men etter hvert gir større og større mening. Her er rikelig rom for aha-opplevelser, og for å forestille seg et univers som så absolutt ligner på vårt eget selv om det også er veldig forskjellig."Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
"Det er ikke første gang noen åpner en Bringsværdbok og tenker: Vent da – hæ? Vent da – hæ? Jeg håper heller ikke det blir den siste. For det er befriende å havne i univers hvor man skyr rakshaer, rir på karesler, drikker kota og spiser krys, jakter på rimb og fisker sikøre og flykrell."Ingvild Bræin, Klassekampen
"Til ettertanke også i vår verden, som stadig preges av «dem og oss."KK

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn.
Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker.