Uten film i kameraet (Innbundet)

Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 104
ISBN/EAN: 9788202335052
Kategori: Lyrikk
Omtale: Uten film i kameraet

Hvert dikt i denne boka skildrer et fotografi; ofte fra en anerkjent kunstner, men like gjerne amatørbilder. Ofte er de henta fra hukommelsen, men hvor pålitelig er den? Poetens blikk går tett på bildene, hun skildrer sanselig og direkte og lar oss ane forholdene mellom det som er synlig og det som er skjult.

Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge fins følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk.

Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget som utelukkende dokumenterte de fattiges liv, Karl Blossfeldt med bilder av stilisert natur, Margrethe Mather som brukte fotografiet til å snu om på sitt liv og et bilde som kjæresten hennes Edvard Weston tok; hos Dorothea Lange som brukte fotografiet til å kjempe de fattige landarbeidernes sak, revolusjonære Tina Modotti som tok overjordisk vakre bilder, kroatiske Dora Maar som med blanda følelser fotograferte barn, Bill Brandt og Robert Doisneau som brukte livet på å vandre og vise dybden i det vanlige og krigens sår. Andrej Tarkovskjis polaroidbilder som ligner ikonmalerier er med, det fins eksempel fra mafiafotografen Letizia Battaglias ”arkiv av blod” og Martine Francks innadvendte, dramatiske bilder. Den tyske samtidsfotografen Frank Eydner er representert med ett bilde, det er også nestoren i amerikansk fotokunst, Robert Adams som snakker om hvordan det mest framtredende ved et foto i vår tid er stillheten og ikke den manglende bevegelsen.

Mange fortellinger blir fletta sammen i denne boka, spesielt fra kvinners liv. Snapshots fra poetens egen historie er blanda inn.

Diktene kretser rundt tema som tid og hukommelse, kunst og dokumentasjon. Og hva med de bildene som ikke ble tatt, eller dem som ble manipulert og arrangert? En underliggende påstand er at dikt og fotografi er beslekta, at dikt er bilder tatt uten film i kameraet.

Flere bøker av Hanne Bramness:

Anmeldelser av Uten film i kameraet
"Ofte peker tekstene ut av det aktuelle bildet og inn i andre, større, varigere livsrom, der andre fortellinger kanskje gjelder. Det kan være en smerte, en sorg, en fornedrelse, noe innestengt, uavklart; glimt av skjebner. Liv som ikke ble slik de skulle. Et sjeldent øyeblikk av etterlengtet forløsning. Bramness er både en god observatør og en god meddikter. I tillegg besitter hun et presist poetisk språk som av og til kan virke kjølig, distansert, men som nettopp derfor gjør sansningene og historiene i denne boken enda mer virkningsfulle. Bramness er en spennende poet å følge. Hun står ikke stille, men utvikler sitt språk fra utgivelse til utgivelse."

Arne Hugo Stølan, VG
"Forestillingsevnen min blir på flere måter konfrontert med sin egen utilstrekkelighet: Ikke bare får jeg øye på nye detaljer og mulige fortellinger både i diktene og fotografiene, men jeg blir også klar over hvor mye som er skjult for betrakterens blikk."Cathrine Strøm, Klassekampen
"Min fremste råd er: Bla opp i dette flotte albumet og sjekk selv."Henning Howlid Wærp, Aftenposten
"Bramness' skarpe, fortolkende og sansende blikk åpner både opp nye konstellasjoner i bildene og nye muligheter i diktene. Tekstene rommer ofte noe annet enn det iakttakbare. Selv om fotografiet stanser ut snitt og foreviger øyeblikk i tidsstrømmen, stiller poeten uvegerlig spørsmål til det som ligger forut for og etter bildet. Poeten dras mot det ikke-avfotograferte, til sonene henglagt utenfor bildekanten. I stedet for å fryse øyeblikket fast for annen gang, tilfører Bramness motivene frigjørende liv, ved å rykke dem ut av bildets rammer."Sindre Ekrheim, Bergens Tidende

Hanne Bramness er født i 1959 i Oslo og debuterte i 1983 med samlingen Korrespondanse. Hun er en sentral og prisbelønt lyriker og hennes diktsamlinger utgjør et betydelig forfatterskap der bl.a. Nattens kontinent (1992), Regnet i Buenos Aires (2002) og Salt på øyet (2006) er sentrale. I 2007 ga det engelske forlaget Shearsman Books ut hennes dikt i utvalg, Salt on the Eye, Selected Poems, og i 2008 kom dikt i utvalg på norsk, Det står ulver i din drøm. Et gjennomgående tema i diktene hennes er tid og hukommelse og manipulasjon av hukommelse.

Ved siden av dikt for voksne lesere har hun også skrevet alfabetdiktene Trollmåne for barn(og andre), kjærlighetsdiktene Kysset for ungdom og en roman for ungdom, Lynettes reise - som er delvis basert på historien om den walisisk-argentinske lyrikeren Lynette Roberts´ tidlige liv.

Hanne Bramness var også redaktør og initiativtaker til Stemmens kontinent, en serie med internasjonale kvinnelige lyrikere fra det 20. Århundret. Serien består av 26 titler fra de fleste verdensdeler.

Litterære priser:

• 1996 Den norske Lyrikkklubbens pris
  • 2006 Doblougprisen