Religions- og livssynsdidaktikk (Heftet)

En innføring

Forfatter:

, , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 200
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276347814
Fag: KRLE
Nivå: Akademisk
Omtale: Religions- og livssynsdidaktikk
Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring er beregnet for fagdidaktikkstudier i RLE i grunnskolelærerutdanningen, PPU og for alle som er interessert i religions- og livssynsdidaktikk. Boken knytter teori og praksis nært sammen og vil gi inspirasjon, forståelse og kunnskaper til å arbeide med religions- og livssynsundervisning. Boken er revidert etter RLE-planen 2008 og inneholder følgende:

  • Innføring i religions- og livssynsdidaktikk
  • Den gode religions- og livssynslæreren
  • Elevforutsetninger
  • Religions- og livssynsundervisning i Norge i historisk perspektiv
  • Introduksjon til RLE-faget
  • Undervisning om ulike trostradisjoner
  • Formidling av holdninger i religions- og livssynsundervisningen
  • Arbeidsmåter
  • Fortellingsdidaktikk
  • Estetiske arbeidsmåter: musikk, drama, bilder, arkitektur
  • Ekskursjoner
  • Dialog
  • IKT
  • Tverrfaglige arbeidsmåter
  • Vurdering
  • Til toppen

    Om forfatter
    Levi Geir Eidhamar er førstelektor i etikk og religionsvitenskap ved Universitetet i Agder. Han underviser på lærerutdanningene. Eidhamar har publisert flere vitenskaplige artikler og vært redaktør, forfatter og medforfatter av flere lærebøker, blant annet Små barn – stort mangfold(2014), Neste som deg selv (2014), Den Andre (2007) og Religioner og livssyn (2004). Hans Hodne er førstelektor ved Universitetet i Agder. Han har skrevet og bidratt i flere bøker, blant annet «Du og jeg, et læreverk i RLE for grunnskolen» (2009) samt «Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring» (2009). Helje Kringlebotn Sødal er professor i idé- og kristendomshistorie ved Universitetet i Agder. Hun har utgitt en lang rekke artikler og bøker om kristendomshistorie, konfesjonskunnskap og religionspedagogikk, samt læreverket «Du og jeg» (2009-2011) for RLE-faget i grunnskolen.

    Geir Winje er dosent ved Høgskolen i Sørøst-Norge, der han arbeider ved lærerutdanningene. Han arbeider mye med religionsfaglige problemstillinger og er særlig opptatt av religionsundervisning, religiøs kunst og moderne religiøsitet. Winje har publisert flere artikler og bøker på disse fagområdene, blant annet «Religioner, mangfold og etikk i barnehagen», «Høytidsmarkering i barnehagen», «Guddommelig skjønnhet» (om kunst i religionene) og «Hekser og healere» (om moderne religiøsitet).