Relasjoner, tanker og følelser i skolen (Heftet)

Samskapt læring knyttet til fagfornyelsen

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 200
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202726492
Kategori: Helse og psykisk helse , Grunnskolelærerutdanning og Fagbøker
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Relasjoner, tanker og følelser i skolen

Denne boka handler om hvordan lærere kan arbeide med relasjoner, tanker og følelser, både med elevene i klasserommet og sammen med kollegaer, og er skrevet med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 som bakteppe. Hvert kapittel inneholder teoretisk og forskningsbasert kunnskap, samt ferdighetsøvelser som kan praktiseres i skolen.

Et sentralt premiss for boka er at elever kan tilegne seg kunnskap om relasjoner, tanker og følelser gjennom å delta i refleksjoner og arbeide med oppgaver og øvelser – både individuelt og sammen med medelever og lærere. Øvelsene kan tilpasses ulike aldersgrupper og situasjoner, og anvendes i skolehverdagen. Flere av øvelsene er også egnet for lærerstudenter og kollegiet i skolen.

Til toppen

Flere bøker av Anne Torhild Klomstén og Camilla Fikse:

Om forfatter

Anne Torhild Klomstén er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hennes forskning rettes blant annet mot barn og ungdoms selvoppfatning knyttet til skole og idrett. Hennes faglige hjertebarn omhandler barn og unges psykiske helse i skolen, og spesielt livsmestringstematikk som berører tanker, følelser og relasjoner. Klomstèn har publisert flere forskningsartikler og bokkapitler om tematikken, og er en aktiv formidler til praksisfeltet.

Camilla Fikse jobber som førsteamanuensis i rådgivningsvitenskap ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hun har bakgrunn som førskolelærer og har vært daglig leder i barnehagen. Hun har siden 2008 undervist på masterprogrammet i rådgivningsvitenskap og masterspesialiseringen relasjonell ledelse. Hun har vektlagt fokus på følelser både i barnehagen og i klasserommet i en årrekke. I sitt vitenskapelige arbeid har hun lagt vekt på vekst og utvikling i et relasjonelt perspektiv, relasjonell kapasitetsbygging og samskaping.