Rektorrollen (Heftet)

- Om å skape ledelse i skolefellesskap

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 176
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202395209
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Rektorrollen
Budskapet i boka Rektorrollen er at ledelse betyr å handle og å skape. Som skoleleder «skaper» man utdanning og utdanningsinstitusjoner gjennom handlinger og valg. Både før, under og etter handling stilles det krav om refleksjon knyttet til roller, holdninger, verdier, kloke og mindre kloke måter å jobbe på.

Vi tror at det er i de daglige handlingene og i møtene mellom mennesker at verdier i skolen blir skapt, at danning, utdanning og kunnskap blir skapt. Skoler er fulle av møter mellom mennesker. Møter som kan være dannende og skapende, dersom de ledes av mennesker som ser det store bildet i de små møtene og de hverdagslige handlingene.

Når en rektor i det daglige gjør handlingsvalg, innebærer det prioriteringer mellom flere valgmuligheter. Valg av én retning viser at det finnes andre retninger. Valg av ett perspektiv viser at det finnes andre perspektiv. Det er gjennom aktive valg, ledere utøver ledelse, og dermed i stort og i smått skaper virkelighet for andre mennesker. Det betyr at man kunne ha skapt en annen virkelighet.

Det er derfor ledelse er viktig. Det er derfor skoleledelse er viktig.

Til toppen

Om forfatter
Øyvind Glosvik er dosent (Dr.polit) ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med ledelse og organisasjonslæring på førstelinjenivå som forskings- og undervisningsfelt. Han har bakgrunn som regionalforsker ved Norsk institutt for by- og regionforsking og Vestlandsforsking. Han har hatt ansvaret for et masterstudium i organisasjon og ledelse for helse- velferds- og utdanningssektoren, og har arbeidet spesielt med tilpassing av lederutdanning til praksisfeltene. Han har publisert en rekke arbeider om organisasjonslæring og utdanningsinstitusjoner. Gjert Langfeldt har vært professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet har Langfeldt bl.a. arbeidet med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt har også arbeidet med ledelse innen utdanningsfeltet, og er nå i ferd med på å avslutte det NFR finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner" som undersøker betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Langfeldt er emeritus siden september 2013. Knut Roald er dosent (PhD) ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring som forskings- og undervisningsfelt. Han har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Roald har også stått sentralt i organisering av utviklingsarbeid mellom kommuner, fylkeskommuner, fylkesmann og høgskoler/universitet. Han er knyttet til masterprogram i utdanningsledelse og har i flere år vært faglig ansvarlig for studietilbud innenfor den nasjonale rektorutdanningen. Han har skrevet en rekke bøker og fagartikler om kvalitetsarbeid, organisasjonslæring, utviklingsarbeid og kommuner som skoleeier.