QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10, Bind 2 (Heftet)

Serie: QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene 

Forfatter:

, , og

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 848
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
Serie: QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene
ISBN/EAN: 9788202420987
Kategori: Matematikk, realfag og teknologi og Fagbøker
Fag: Matematikk, Matematikk, realfag og teknologi
Nivå: Akademisk
Omtale QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10, Bind 2
QED 5–10 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2 er tilpasset de siste 30 av de 60 studiepoengene i matematikk rettet mot undervisning på 5.–10. trinn. De første tre kapitlene i boka tar utgangspunkt i matematikkfaglige emner: funksjoner, tall og geometri. Boka har et kapittel om statistikk og kvantitativ forskningsmetode og et om kvalitativ forskningsmetode. Bokas øvrige kapitler presenterer utvalgte emner i matematikkdidaktikk. Blant disse er matematikklærerens kompetanse, internasjonale undersøkelser, vurdering, dynamisk kartlegging og oppfølging, problemløsning i matematikk og «utematematikk».

Utvalget av emner til QED 5–10, bind 2 er gjort med utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen og erfaringer og synspunkter fra forskjellige lærerutdanninger i Norge. Mange sider ved matematikk i skolen og lærerutdanningen er berørt, og boka presenterer oppdatert kunnskap om matematikk som undervisningsfag tilpasset behovene i dagens skole og samfunn.

Til toppen

Flere bøker av Peer Sverre Andersen, Inger Christin Borge, Trond Stølen Gustavsen og Kristin Ran Choi Hinna:

Om forfatter
Peer Sverre Andersen er førstelektor i matematikkdidaktikk. Han har undervist i lærerutdanningen siden 1993. Han har i denne perioden undervist i både allmennlærer- og grunnskolelærerutdanning, førskole- og barnehagelærerutdanning samt PPU. Fra 2010 har han undervist i og bidratt i utviklingen av nettbasert lærerutdanning ved HSN. Han har også jobbet mye med utviklingen av digitale verktøy i matematikkundervisningen i denne perioden. Fra 2017 jobber han som instituttleder for matematikk og naturfag ved HSN.
Inger Christin Borge har doktorgrad innenfor algebra fra University of Oxford. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Matematisk institutt og som førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Borge er også ansatt ved Realfagsbiblioteket ved UiO som fagreferent i matematikk og har tidligere vært gjesteforsker ved ETH i Zürich og førsteamanuensis ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold. Hun er særlig opptatt av å tilrettelegge for en god faglig og pedagogisk overgang fra skole til videre studier samt matematikkformidling.
Trond Stølen Gustavsen er professor i matematikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Han underviser i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har han undervist ved ingeniør-, økonomi- og lærerutdanning og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Han har doktorgrad i matematikk.
Kristin Ran Choi Hinna er førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet, Avdeling for lærerutdanning. Hun arbeider med matematikk i førskolelærerutdanningen og grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i grunnskolelærerutdanningen. Hun har vært veileder for flere skoler i læreplanutvikling. Hun forsket på bruk av origami i begrepslæring i geometri, IKT og læring. For tiden forsker hun på lærerutdannernes «beliefs» i matematikk. Hun var medlem av rammeplanutvalget i 2003 og arbeidsgruppen som utformet de nye retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen i 2010 i matematikk.
Bøker i serien