QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 1-7, Bind 2 (Heftet)

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 904
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202420925
Kategori: Matematikk, realfag og teknologi og Fagbøker
Fag: Matematikk, Matematikk, realfag og teknologi
Nivå: Akademisk
Omtale: QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 1-7, Bind 2

QED 1–7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2 er tilpasset de siste 30 av de 60 studiepoengene i matematikk rettet mot undervisning på 1.–7. trinn. De første tre kapitlene i boka tar utgangspunkt i matematikkfaglige emner: funksjoner, tall og geometri. Boka har et kapittel om statistikk og kvantitativ forskningsmetode og et om kvalitativ forskningsmetode. Bokas øvrige kapitler presenterer utvalgte emner i matematikkdidaktikk. Blant disse er matematikklærerens kompetanse, internasjonale undersøkelser, vurdering, dynamisk kartlegging og oppfølging, problemløsning i matematikk og «utematematikk».

Utvalget av emner til QED-bøkene er gjort med utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene
for grunnskolelærerutdanningen og erfaringer og synspunkter fra forskjellige lærerutdanninger i Norge. Mange sider ved matematikk i skolen og lærerutdanningen er berørt, og bøkene presenterer oppdatert kunnskap om matematikk som undervisningsfag tilpasset behovene i dagens skole og samfunn.

Til toppen

Om forfatter
Trond Stølen Gustavsen er professor i matematikk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. Han underviser i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har han undervist ved ingeniør-, økonomi- og lærerutdanning og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Han har doktorgrad i matematikk. Kristin Ran Choi Hinna er førstelektor ved Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning. Hun arbeider med matematikk i førskolelærerutdanningen og grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i grunnskolelærerutdanningen. Hun har vært veileder for flere skoler i læreplanutvikling. Hun forsket på bruk av origami i begrepslæring i geometri, IKT og læring. For tiden forsker hun på lærerutdannernes «beliefs» i matematikk. Hun var medlem av rammeplanutvalget i 2003 og arbeidsgruppen som utformet de nye retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen i 2010 i matematikk. Inger Christin Borge har doktorgrad innenfor algebra fra University of Oxford. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Matematisk institutt og som førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo (UiO). Borge er også ansatt ved Realfagsbiblioteket ved UiO som fagreferent i matematikk og har tidligere vært gjesteforsker ved ETH i Zürich og førsteamanuensis ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold. Hun er særlig opptatt av å tilrettelegge for en god faglig og pedagogisk overgang fra skole til videre studier samt matematikkformidling. Peer Andersen er førstelektor i matematikkdidaktikk ved Institutt for lærerutdanningsfag, Høgskolen i Telemark. Andersen har 20 års erfaring fra lærerutdanningen. Han underviser både i grunnskolelærerutdanningen og førskoleutdanningen. Andersens hovedinteresse går på bruk av IKT i matematikkundervisning.