Profesjonsrettet pedagogikk 8 - 13 (Heftet)

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202419271
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Profesjonsrettet pedagogikk 8 - 13
Nye rammeplaner for den praktisk-pedagogiske utdanningen fordrer nye pedagogiske kunnskaper og ferdigheter. Et hovedkrav er at pedagogikken må profesjonsrettes og at teori og praksisdelene i opplæringen skal danne en meningsfylt helhet der delene forsterker og utdyper hverandre.

Denne boken er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 8.-13. trinn i grunnskolen og i videregående skole. Boken retter oppmerksomheten både mot lærerens yrkesutøvelse, og mot elevenes motivasjon og læring. Fokus er derfor på hvordan pedagogikken kan profesjonsrettes for å få fram gode lærere for disse årstrinnene, lærere som underviser på en faglig engasjert måte og som organiserer meningsfylt og aktivt deltakende læring. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevant for trinnene som utdanningen kvalifiserer for. Kapitlene i boken rammes inn av det nyeste rammeverket for lærerutdanningene for ungdomstrinnet og videregående opplæring.

Profesjonsrettet pedagogikk 8-13 henvender seg til lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å lære om profesjonsrettet pedagogikk.

Til toppen

Om forfatter

May Britt Postholm er professor ved ILU, NTNU. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Postholm er også forfatter av boken med tittelen «Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen».

Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.