Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202419271
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale: Profesjonsrettet pedagogikk 8 - 13
Nye rammeplaner for den praktisk-pedagogiske utdanningen fordrer nye pedagogiske kunnskaper og ferdigheter. Et hovedkrav er at pedagogikken må profesjonsrettes og at teori og praksisdelene i opplæringen skal danne en meningsfylt helhet der delene forsterker og utdyper hverandre.

Denne boken er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 8.-13. trinn i grunnskolen og i videregående skole. Boken retter oppmerksomheten både mot lærerens yrkesutøvelse, og mot elevenes motivasjon og læring. Fokus er derfor på hvordan pedagogikken kan profesjonsrettes for å få fram gode lærere for disse årstrinnene, lærere som underviser på en faglig engasjert måte og som organiserer meningsfylt og aktivt deltakende læring. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevant for trinnene som utdanningen kvalifiserer for. Kapitlene i boken rammes inn av det nyeste rammeverket for lærerutdanningene for ungdomstrinnet og videregående opplæring.

Profesjonsrettet pedagogikk 8-13 henvender seg til lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å lære om profesjonsrettet pedagogikk.

Til toppen

Flere bøker av Kristin Willumsen Bjørndal, Mette Bunting, Roar Engh, Mads Hermansen, Hilde Hiim, Eirik J Irgens, Unni V Midthassel, Frøydis Oma Ohnstad, May Britt Postholm, Lise Vikan Sandvik, Birte Simonsen, Siw Skrøvset, Trond Solhaug, Brit Synnøve Steinsvik, Gerd Stølen og Tom Tiller:

Om forfatter
Mette Bunting er høgskolelektor ved Høgskolen i Telemark der hun foreleser på lærerutdanningen innenfor pedagogikk og veiledning. Hennes fordypning er utdanningsledelse. Hun har jobbet i til sammen 10 år som lærer i videregående skole og ungdomsskole, og har i tillegg vært inspektør ved en ungdomsskole. I seks år jobbet hun som pedagogisk veileder på pedagogisk senter i Skien kommune, der hun blant annet var prosjektleder for MiLL-programmet. Bunting var med på å starte et kommunalt veiledningsprogram for nyutdannede lærere i Skien, en av de første kommunene i landet på dette. Hun brukes som ekstern veileder for skoler og kommuner.

Bunting er kjent som både foreleser, forfatter og kursholder. Hun brukes mye som kursholder innenfor temaene læringsstrategier, ledelse og vurdering, og er en av forfatterne i bøkene utgitt i forbindelse med tv-seriene Blanke ark. I tillegg har Bunting skrevet boken MiLL. På vei mot tilpasset opplæring og artikler i blant annet Fagbok i bruk. I denne utgaven av Blanke ark er Bunting engelsklærer. I den forrige var hun pedagogisk ansvarlig. Roar Engh er dosent i pedagogikk ved Høyskolen i Vestfold. Sitt yrkesliv har han delt mellom lærerutdanning og grunnskolen. Han har mange års erfaring som lærer og spesialpedagog, blant annet flere år som lærer i barnepsykiatrien. På Høyskolen i Vestfold har han i mange år hatt ansvar for det spesialpedagogiske studiet. Frøydis Oma Ohnstad er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus og er ansatt ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning. Hun underviser og veileder i pedagogikk på alle nivåer i lærerutdanningene, og har i en rekke år vært lærer i grunnskolen og leder for praksisopplæringen ved høgskolen. Hennes doktoravhandling omhandler læreres profesjonsetikk. May Britt Postholm er professor ved PLU, NTNU, samt professor II ved Høgskolen i Buskerud, avd. lærerutdanning. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode. Lise Vikan Sandvik er førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk og nestleder for utdanning ved Program for lærerutdanning, NTNU. Sandviks interessefelt er hovedsakelig rettet mot områdene skriving, vurdering for læring, utdanningsforskning og utvikling av læreres vurderingskompetanse. Hun har skrevet en avhandling om vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning (2011), og har publisert flere artikler og bokkapitler om læringsledelse, skriving og vurdering. Sandvik er forsker i det fireårige Udir-finansierte forskningsprosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS) og har vært redaktør for rapportene i prosjektet. Sandvik har flere års erfaring som lærer i ungdomsskole og videregående skole. Siw Skrøvset er dosent i utdanningsledelse ved UiT Norges arktiske universitet, hvor hun har ansvar for master i utdanningsledelse og den nasjonale rektorutdanningen og styrerutdanningen lokalt. Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.