Profesjonelt arbeid i grensesoner (Heftet)

Skoleforbedring på tvers av virksomheter

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 176
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202482480
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Profesjonelt arbeid i grensesoner
Profesjonelt arbeid i skolen innebærer ofte samarbeid i team på tvers av virksomheter, i det vi kan kalle grensesoner. Slikt arbeid kan gi mange gevinster, men medfører også utfordringer for de involverte. I denne boka tematiseres arbeid i team der deltakere fra ulike profesjoner arbeider med skoleforbedring. Boka presenterer internasjonal forskning og empiriske analyser og resultater fra to forskningsprosjekter, samt metodologiske tilnærminger i prosjektene. Den gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Kulturhistorisk aktivitetsteori gir det teoretiske rammeverket for analyser av samtaler i prosjektteam. Analysene viser hvordan arbeidet blir innovativt, og hvordan det kan gi avtrykk i skolers praksis. I tillegg tematiserer boka hvordan redskaper tas i bruk, hvordan arbeidsfordeling tar form, og hvordan ledelse konstitueres og utøves.

Boka henvender seg til alle som er interessert i profesjonelt arbeid i grensesoner og i skoleforbedring som forskningsfelt. Den vil være spesielt aktuell for forskere ved universiteter og høyskoler, men også for studenter og ansatte i skolen.

Til toppen

Om forfatter
Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Forskningen hennes knytter seg særlig til skolelederutvikling og skolelederopplæring på tvers av virksomheter og utdanningskontekster. Hun har doktorgrad i pedagogikk og har erfaringer fra å undervise og veilede studenter på master- og ph.d.-nivå. Hun har tidligere erfaringer som lærer og kommunal leder. Jensen har skrevet flere bøker.