Perspektiver på problembasert læring (Heftet)

Forfatter:

, , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2002
Antall sider: 245
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202212445
Nivå: Akademisk
Omtale: Perspektiver på problembasert læring
Forfatterne belyser sentrale temaer ved bruk av PBL i høyere utdanning: studentenes læring, lærernes rolle og eksamen. De presenterer nyere forskning om læringen som finner sted, og gir eksempler på hvordan studenter og lærere arbeider.

En problemløsende arbeidsmåte, virkelighetsnære oppgaver, læreren som veileder og støtteperson og vekt på studentregulering av egen læring er alle kjennetegn ved problembasert læring. Det gjelder også vektleggingen av samspillet mellom arbeid i grupper og individuelle studier, forelesninger, seminarer og andre arbeidsformer.

Perspektiver på problembasert læring belyser noen sentrale temaer ved bruk av PBL i høyere utdanning: studentenes læring, lærernes rolle og eksamen. Forfatterne presenterer nyere forskning om læringen som finner sted hos den enkelte og i gruppen. De gir også en rekke eksempler på hvordan studenter og lærere arbeider, og på hvordan miljøer kan bidra til å utvikle innovative arbeidsformer der problembasert læring inngår. Forfatterne ønsker med denne boken å tilby innsikt i arbeidet med problembasert læring og å bidra til en diskusjon som kan styrke utviklingen av denne måten å organisere et studieforløp på.

Til toppen

Flere bøker av Gunnar Handal, Dan. Y. Jacobsen, Per Lauvås, Sten R. Ludvigsen, Kirsten Hofgaard Lycke og Helene Hård Af Segerstad:

Om forfatter

Gunnar Handal er professor emeritus ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

Per Lauvås er professor emeritus og har tidligere arbeidet blant annet ved Institutt for pedagogikk, Universitet i Oslo og ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Kirsten Hofgaard Lycke er professor emerita ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Lycke har arbeidet som lærer på Høvik skole i Bærum, på Friundervisningen i Oslo og ved Førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. I dag er hun professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo med høyere utdanning som viktigste forsknings- og undervisningsfelt. Det har gitt bred kontaktflate, mange samarbeidsrelasjoner og situasjoner der har vært naturlig å reflektere over hva nære personlige relasjoner betyr for oss i det daglige.