Pedagogiske fenomener (Heftet)

En innføring

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 428
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202494667
Kategori: Barnehagelærerutdanning , Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Pedagogiske fenomener

Pedagogiske fenomener – en innføring gir utsyn over den store bredden i pedagogikkens oppgaver og tenkemåter. Boka er skrevet for studenter som skal begynne sin reise inn i pedagogikkens mangfoldige og varierte landskap. Den tegner et kart over terrenget og oppmuntrer til å se på pedagogiske oppgaver og utfordringer ut fra et faglig perspektiv. Her gis det rom for intellektuelle oppdagelser, for fornyelse og utdyping av egen forståelse og engasjement. Boka vil inspirere deg som student til å reflektere over egen danningsprosess og erfaringer fra egen sosialisering, oppdragelse og undervisning.

Boka viser hvordan det å handle og tenke pedagogisk er dypt menneskelig. Den har fire deler. Første del peker ut sentrale tema. I andre del utforskes pedagogiske praksisformer og tredje del pedagogiske institusjoner. Fjerde del tar for seg forholdet mellom pedagogikk og samfunn. Underveis blir det tydelig hvordan pedagogiske fenomener inngår i kultur og samfunn. Gjennomgående tema er normativitet, symmetri og asymmetri, makt og avmakt, tid, og ideen om framgang.

Til toppen

Flere bøker av Ole Andreas Kvamme, Tone Kvernbekk og Torill Strand:

Om forfatter
Ole Andreas Kvamme, stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo med et prosjekt innenfor pedagogisk filosofi og etikkdidaktikk om bærekraftig utvikling som pedagogisk utfordring.
Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på problemstillinger i pedagogisk teori og forskning; for eksempel teoribegrepet og forholdet mellom teori og praksis. Hun publiserer også innenfor narrativ teori og argumentasjonsteori, samt ulike kombinasjoner av disse. I de senere årene har hun arbeidet mye med evidensbasert praksis og har publisert boka Evidence-pratice in education. Functions of evidence and causal presuppositions (2016).
Torill Strand er professor ved Universitetet i Oslo, Institutt for pedagogikk. Hennes kompetanse spenner fra metateori til sosial epistemologi, pedagogisk filosofi, kosmopolitikk og semiotikk. For tiden leder hun et nordisk samarbeidsprosjekt som utforsker etisk-politisk danning i dagens København, Helsinki, Oslo og Stockholm. Blant hennes nyeste publikasjoner er Alain Badiou on political education (2016) og Thinking Democracy and Education for the Present (2015).