Legg i ønskeliste

Omtale: Pedagogikk
Pedagogikk – en grunnbok gir en grundig innføring i de mest sentrale tema
innenfor pedagogikken. Den består av 38 kapitler skrevet av dyktige
forskere innen sitt felt. Med bakgrunn i sin spisskompetanse gir forfatterne en solid
innføring i sitt tema. De redegjør både for nyere forskning på feltet og for hva denne forskningen kan bety for pedagogisk praksis.
Samlet sett gir boken en bred behandling av pedagogiske grunnlagsproblemer, begreper, teorier og praksisformer. Den tar
for seg tradisjoner, teoretiske retninger, vitenskapsteoretiske utfordringer og
grunnleggende praktiske spørsmål. I tillegg viser bidragene i boken tydelig hvordan
pedagogikk som fag speiler mange sider ved dagens samfunn.

Boken er organisert i fem deler:
• Hva er pedagogikk?
• Læring
• Undervisning og vurdering
• Grunnleggende ferdigheter
• Det mangfoldige samfunnet

Bidragene er skrevet av fremtredende forskere på feltet. Tekstene er
forskningsbaserte og gir en innføring i nyere forskning på feltet.

Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis i samfunnsfag ved det Teologiske
Menighetsfakultetet, MF. Hun har publisert flere nasjonale og internasjonale
artikler og bøker om forholdet mellom demokrati og utdanning.

Line Wittek er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.
Hennes nasjonale og internasjonale publikasjoner handler om
undervisning, læring og undervisningskvalitet i lys av sosiokulturelle perspektiv
på læring.

Til toppen

Flere bøker av Janicke Heldal Stray, Line Wittek, Marit Allern, Rune Andreassen, Trine Anker, Kjell Lars Berge, Gunnar Bjørnebekk, Elisabeth Bjørnestad, Christian Brandmo, Thomas de Lange, Liv Duesund, Gunstein Egeberg, Knut Steinar Engelsen, Sigrun K. Ertesvåg, Brit Oda Fosse, Øystein Gilje, Liv Sissel Grønmo, Greta Björk Gudmundsdottir, Finn Hjardemål, Therese Hopfenbeck, Vegard Kvam, Arne Lervåg, Marie von der Lippe, Monica Melby-Lervåg, Thomas Moser, Merethe Roos, Veslemøy Rydland, Åse Røthing, Ragnhild Sandvoll, Kenneth Silseth, Atle Skaftun, Karianne Skovholt, Tone Dyrdal Solbrekke, Sigrun Svenkerud og Kristin Skinstad van der Kooij:

Om forfatter
Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Det teologiske Menighetsfakultetet, MF. Hun har publisert flere nasjonale og internasjonale artikler og bøker om forholdet mellom demokrati og utdanning. Line Wittek er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Hun har publisert en rekke nasjonale og internasjonale publikasjoner om undervisning, læring og undervisningskvalitet i lys av sosiokulturelle perspektiv på læring.
Trine Anker har arbeidet med forskning og undervisning innenfor feltene etikk, religion og didaktikk. Hun har publisert flere nasjonale og internasjonale artikler, og skrevet en avhandling om respekt i skolen (Det teologiske Menighetsfakultetet, 2011). Hun er førsteamanuensis i religionsvitenskap ved Det teologiske Menighetsfakultet og programleder for lektorutdanningen ved samme institusjon. Liv Sissel Grønmo er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun har i flere år vært forskningsleder ved ILS og er norsk prosjektleder for flere internasjonale komparative studier av matematikk og naturfag: TIMSS 2003, 2007 og 2011 om matematikk og naturfag i grunnskolen, TIMSS Advanced 2008 om matematikk og fysikk i det siste året av videregående skole, og TEDS-M 2008 om utdanning av matematikklærere. Grønmo har mange års erfaring som lærer og kommunal veileder i matematikk og naturfag, og med bruk av datateknologi i undervisning. Hun har arbeidet med grunn- og videreutdanning av matematikklærere og har holdt en rekke kurs for lærere og skoleledere i Norge samt vitenskapelige foredrag i mange land. Hennes forskningsinteresser er utvikling av matematisk kompetanse med vekt på aritmetikk og algebra, og med et spesielt fokus på forholdet mellom ren og anvendt matematikk. Åse Røthing er professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus hvor hun underviser ved masterstudiet i flerkulturell og internasjonal utdanning. Røthing har doktorgrad innen religionssosiologi og kjønnsforskning fra Det teologiske fakultet (UiO), og har deretter et post.doc-prosjekt om undervisning om seksualitet i skolen knyttet til Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (UiO). Hun har jobbet som forsker i forskningsprogrammet "Kulturell kompleksitet i det nye Norge" (Culcom, UiO) ledet av Thomas Hylland Eriksen. Her studerte hun, med utgangspunkt i klasseromsobservasjoner og lærebokanalyser, hvordan «norskhet» forstås og «produseres» i ungdomsskolen. Røthing har blant annet skrevet boken Seksualitet i skolen. Perspektiver på undervisning (2009, sammen med Stine H. B. Svendsen), har redigert antologiene Verdier (2008, sammen med Oddbjørn Leirvik) og Norske seksualiteter (2009, sammen med Wencke Mühleisen), og er aktuell som redaktør sammen med Geir Afdal og Espen Schjetne for boka Empirisk etikk i pedagogiske praksiser, som kommer på Cappelen høsten 2014. I boka Pedagogikk - en grunnbok (Stray og Wittek (red.) 2014) bidrar hun med to kapitler om kjønn og identitet. Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet bøkene Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003), Å kunne lese. Nasjonale prøver og grunnleggende ferdigheter (2006) og Litteraturens nytteverdi (2009), og en rekke artikler om litteratur og lesing. Karianne Skovholt er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Hun underviser i norskfaget på bachelor- og masternivå. Tidligere har hun og også undervist i videregående skole. Hennes forskningsinteresser er klasseromssamtalen, samtaleanalyse (CA) og språk og kommunikasjon i sosiale medier. Hun har tidligere utgitt en rekke artikler og sammen med Aslaug Veum har hun gitt ut boka Tekstanalyse. Ei innføring.