Omdømme (Heftet)

Rykter, sladder og tøvprat

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 288
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202283568
Fag: Organisasjon og ledelse, Salg og PR
Nivå: Akademisk
Omtale: Omdømme
I overgangen til et globalisert kunnskapssamfunn vil behovet for å være unik og synlig øke. Dermed vil virksomheters og enkeltpersoners omdømme få økt betydning. I Omdømme fokuserer forfatterne på omdømmestyring, kommunikasjonsstrategi og de ansattes personlige omdømme.

Innenfor omdømmestyring viser forfatterne hvordan virksomheten kan anvende en strategisk tilnærming til omdømmet, samt hva som kan legges i begrepet omdømmekapital. Omdømmerisiko og målig av omdømme diskuteres også. Deretter diskuteres de sentrale elementene innenfor ryktespredning: Rykter og sladder, tøvprat, ryktesmedene og ryktesmia. Avslutningsvis ser forfatterne på håndtering av ryktespredning, både for virksomheter og enkeltpersoner.

Forfatterne tar også for seg ulike kommunikasjonsstrategiene som kan anvendes i ulike kontekster og situasjoner og presenterer kommunikasjonsprosesser, intern og ekstern kommunikasjon samt kommunikasjonskultur.

Omdømme er basert på forskning og er i første rekke skrevet for ledere på alle nivåer, både i privat og i offentlig sektor, men er også aktuell for alle som har interesse for ledelse som fagområde. Boken er også myntet på studenter på bachelor- og masternivå.

Til toppen

Flere bøker av Jon-Arild Johannessen, Johan Olaisen og Bjørn Olsen:

Anmeldelser av Omdømme
«Dette er en bok jeg likevel vil anbefale til alle ledere, informatører og andre som arbeider med kommunikasjon – og det er jo strengt tatt de aller fleste av oss. Boken består dermed lakmustesten: Ja, jeg vil absolutt anbefale denne boken til mine venner!»Øystein Pedersen Dahlen , Kommunikasjon 5/09Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter

Jon-Arild Johannessen har en doktorgrad fra Stockholm Universitet i 1990. Han har skrevet 70 internasjonale artikler og 12 bøker. Hans interesse og forskningsområder er innovasjon, kunnskapsprosesser og ledelse. Han har vært professor ved Handelshøgskolen BI, Handelshøgskolen i Bodø samt Lillehammer College. Har er nå professor i ledelse ved Høgskolen i Harstad, hvor han har ansvaret for master i ledelse, som er en erfaringsbasert ledelse på deltid.

Johan Olaisen er professor i kunnskapsledelse ved Handelshøyskolen BI. Bjørn Olsen er professor i organisasjon og ledelse ved Handelshøgskolen i Bodø.