Når du minst venter det (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202622596
Kategori: Romaner
Omtale Når du minst venter det

Hovedpersonen Pietro nevnes i Marco Polos testament. Utover det vet vi lite om ham. Nå forteller han sin historie.

På 1300-tallet søker Pietro ly blant Ildfolket i persiske Yazd. Byen mellom de to ørkenene er ofte utsatt for inntog og angrep, men det er også et sted der det er mulig å finne venner og allierte.

Selv om den ene vennen er uten tunge og den andre dekket med pels, er de begge lydhøre og forståelsesfulle.

Dermed får Pietro anledning til å fortelle om et langt og spennende liv. Han kan berette om reisene med Marco Polo, om gatekamper i fremmede land, men også om Ublis, kvinnen han fortsatt drømmer om. Og om nødvendigheten av å ha en hund til venn.

Når du minst venter det er et vakkert og mangefasettert eventyr av den typen bare Tor Åge Bringsværd er i stand til å skrive.

Til toppen

Andre utgaver

Når du minst venter det
Bokmål Innbundet 2018
Når du minst venter det
Bokmål Ebok 2018
Når du minst venter det
Bokmål Nedlastbar lydbok 2018

Flere bøker av Tor Åge Bringsværd:

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn. Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker.