Når læring er det viktigste (Heftet)

Undervisning i høyere utdanning

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 268
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202527280
Kategori: Barnehagelærerutdanning , Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Barnehagelærerutdanning, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Når læring er det viktigste
En rekke endringer innenfor høyere utdanning de senere årene har gjort det mer utfordrende å være lærer innen sektoren for høyere utdanning. Økt fokus på studenters læring innebærer at vi i enda større grad må reflektere over undervisningsformene.

Forfatterne tar i denne boken utgangspunkt i nyere læringsforskning og peker på mulige konsekvenser for undervisning og vurderingspraksis. Bidragene veksler mellom drøftinger av helt konkrete undervisningsopplegg og mer overordnede refleksjoner over læring, undervisning og vurderingsformer i høyere utdanning. De diskuterer sentrale undervisningsformer ved universiteter og høgskoler og bidrar med ideer til læringsfremmende undervisning.

Til toppen

Om forfatter
Per Lauvås er professor emeritus og har tidligere arbeidet blant annet ved Institutt for pedagogikk, Universitet i Oslo og ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Kirsten Hofgaard Lycke er professor emerita ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Lycke har arbeidet som lærer på Høvik skole i Bærum, på Friundervisningen i Oslo og ved Førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. I dag er hun professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo med høyere utdanning som viktigste forsknings- og undervisningsfelt. Det har gitt bred kontaktflate, mange samarbeidsrelasjoner og situasjoner der har vært naturlig å reflektere over hva nære personlige relasjoner betyr for oss i det daglige.

Helge I. Strømsø er professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.