Mesterdetektiven Fellini (Innbundet)

med rett til makrell i tomat

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2004
Antall sider: 184
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202240646
Kategori: Bildebøker
Omtale Mesterdetektiven Fellini
De tre bøkene om mesterdetektiven Fellini er små kriminalhistorier for barn. Bøkene kom første gang på slutten av 1990-tallet og vi har nå samlet dem i ett bind.

Den vakre Fellini er en klok detektivkatt som løser de mysteriene hun må oppklare med suveren overlegenhet. Betalingen skjer i form av makrell i tomat. Bakgårdskatten Buster er Fellinis trofaste assistent og store beundrer. Han kan gjøre (og gjør) alt for at Fellini skal være fornøyd og for at mysteriene skal oppklares. Fellini og Buster arbeider om natten og har kontor i et gammelt bussvrak. Dit kommer katter som føler seg truet av sinte hunder, en valp som er urettferdig beskyldt for å stjele, eller en gris som er utsatt for mattyver av værste slag. Fellini og Buster har nok å gjøre.

Teksten er både humoristisk og spennende. en våken leser vil finne spor som leder frem til løsningen i hver fortelling. Iben Sandemoses tegninger setter sitt helt spesielle preg på boken. Dette er blitt en flott gavebok fra en stor forfatter og en stor tegner til store og små. Fra 4 år

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn. Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker.