I Mediepedagogiske perspektiver framstilles mediepedagogikken som et fagfelt med tre perspektiver:
Mediesosialisering - hvordan mennesker og samfunn formes av mediene.
Undervisning om medier - medier som fenomen i samfunnet og oppdragelse i den medieskapte verden.
Undervisning med medier.
Dette behandles i boka på ulike måter, som i kapitler om det å vokse opp i et komplekst nettverkssamfunn, oppfatninger av ungdom som “digitalt innfødte”, film laget om og av ungdom, bruk av mediene i undervisning om politikk, museumspedagogikk og digital historiefortelling.
Boka passer for ulike målgrupper som forholder seg til mediepedagogiske perspektiver: studenter, lærere og forskere ved pedagogikkstudier, medie- og IKT-studier, praktisk-pedagogisk utdanning og grunnskolelærerutdanningen.
Yvonne Fritze er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskning har hatt fokus på kommunikasjon og tillit over avstand, unges egne filmer og undervisning om og med medier.
Geir Haugsbakk er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskningsinteresser er knyttet til språk, medier, teknologi og undervisning.
Yngve Troye Nordkvelle er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskning og undervisning har hatt fokus på spørsmål om internasjonalisering av skolen, og om mediepedagogikk og fleksibel utdanning.