Medienes privilegier (Heftet)

En innføring i mediepolitikk

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 192
Forlag: IJ-forlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788271473471
Kategori: Journalistikk og mediefag
Fag: Journalistikk og mediefag
Nivå: Akademisk
Omtale Medienes privilegier

Nyhetsmediene har en spesiell posisjon i samfunnet. De har privilegier for å kunne utøve sin demokratiske rolle, samtidig som regulatoriske begrensninger skal forhindre at de blir for mektige. Som følge av de store endringene i mediemarkedene er også mediepolitikken nå i endring. Medienes privilegier tar en kritisk gjennomgang av norsk mediepolitikk og analyserer i hvilken grad tradisjonelle mediepolitiske virkemidler fortsatt er relevante i en ny medievirkelighet.

For å forstå moderne medier er det viktig å forstå de økonomiske mekanismene som ligger til grunn for hvordan mediene handler. Forfatteren argumenterer for at en grunnleggende forståelse for medieøkonomi og strategisk medieledelse er nødvendig for å forstå utviklingen i de fleste medievirksomheter.

Til toppen

Om forfatter

Arne H. Krumsvik, ph.d., er professor i medier og kommunikasjon og rektor ved Høyskolen Kristiania. Han har bakgrunn som professor i journalistikk ved OsloMet og leder av Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har publisert mer enn 60 forskningsartikler og bøker om medieinnovasjon og medieledelse. Krumsvik har tidligere hatt ulike lederstillinger innen presse, kringkasting og nye medier, og har vært mye brukt som foredragsholder og konsulent for både bedrifter, organisasjoner og offentlige etater. Han har også vært nestleder i Medieklagenemnda og sekretær for Mediestøtteutvalget.