Lesetrim Lærerveiledning (Stiftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Stiftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 72
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202422639
Fag: Grunnleggende norsk, Grunnleggende norsk (1-10), Norsk
Komponent: Lærerens bok
Omtale: Lesetrim Lærerveiledning
Lesetrim gir elevene god trening i å lese og skrive. Boka inneholder korte tekster etterfulgt av ulike oppgaver. Gjennom oppgavene vil elevene lære tekstforståelse, se sammenheng mellom deler og helhet i tekst, lære å ordne tekster med overskrifter, kunne foreta informasjonssøk m.m.

Å kunne lese omfatter blant annet å kunne finne informasjon i ulike tekster og å lære og forstå resonnementer og framstillinger. Elevene får ta del i tekstkulturen og kan gjennom lesing utvikle evnen til å tolke og forstå ulike tekster.

Å kunne uttrykke seg skriftlig innebærer blant annet at elevene har evner til å utvikle og strukturere tanker og ideer, samt at de kan bruke skriftspråket som kommunikasjonsform og en metode for å lære.

Lesetrim vil gi elevene kompetanse til å beherske de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og å kunne uttrykke seg skriftlig som er integrert i de ulike fagenes kompetansemål. Boka gir en planmessig og strukturert gjennomgang av ulike emner som er aktuelle på barnetrinnet.
Lesetrim kan brukes som et supplement til Lær deg å lære-serien på mellomtrinnet, men vil også kunne gi utfordringer til evnerike elever på lavere trinn eller svakere elever på høyere trinn.

Til toppen

Om forfatter
Harald Båsland er en erfaren lærebokforfatter og lærer med fordypning i norsk, samfunnsfag og pedagogikk. Sammen med Bjarne Hovland har han vært forfatter av metodikkbøker for lærere i natur og miljø, geografi og historie, lærebøker i norsk, samfunnsfag, natur og miljø, geografi og historie for grunnskolen, og samfunnsfagsbøker og matematikkbøker for elever med lærevansker. Båsland har vært mye benyttet som kursholder på en rekke lærerkurs over hele landet. Bjarne Hovland har vært lærer i grunnskolen i Asker og Kristiansand, og har i flere år vært øvingslærer. Han har vært pedagogisk konsulent hos Skoledirektøren i Vest-Agder og har i flere år vært pedagogisk konsulent for Grunnskolerådet i forbindelse med godkjenning av lærebøker. Sammen med Harald Båsland har han gitt ut metodikkbøker for lærere i natur og miljø, geografi og historie og flere lærebøker i norsk, samfunnsfag, natur og miljø, geografi og historie og for grunnskolen. Bjarne Hovland har vært benyttet som kursholder på en rekke lærerkurs over hele landet og har stått bak flere metodikkfilmer om åpen skole-metodikk.