Lesefrø (Heftet)

Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i barnehagen

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 144
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202338985
Fag: Lese- og skriveopplæring, Språk, tekst og matematikk
Nivå: Akademisk
Omtale Lesefrø

Leseaktiviteter er en viktig pedagogisk ressurs i barnehagens arbeid med språkstimulering. Denne boka bygger på erfaringer fra fire Lesefrø-barnehager og viser et bredt spekter av aktiviteter med barneboka i sentrum.

Lesefrø tar utgangspunkt i den kunnskapen vi har om språkutvikling og språkstimulering for både barn med norsk som morsmål og barn med norsk som andrespråk. I forlengelsen av dette belyses en rekke praktiske emner som for eksempel å etablere en kultur for språk og lesing i barnehagen, samarbeid mellom barnehage og bibliotek, verdien av tidlig innsats og leseaktiviteter for alle barna i barnehagen.

Boka egner seg for ansatte i barnehager og bibliotek, og for studenter i førskolelærer- og bibliotekarutdanningen.

Til toppen

Anmeldelser av Lesefrø
«Lesefrø er en letlæst, formidlende, farverigt illustreret og motiverende bog, som på en overskuelig måde fastholder nogle centrale omdrejningspunkter, når vi driver sprogstimulering med udgangspunkt i læseaktiviteter og bøger i børnehaven. Der er lagt vægt på formidling af nyttige hverdagsfortællinger som et autentisk udstillingsvindue fra projektet, der som mål havde at etablere gode læsevaner både i børnehave og hjemme.»Bjarne Købmand, Læsepædagogen 1/2012
«Forfatterne har skrevet en lett-tilgjengelig, konkret og praktisk bok for førskolelærere, bibliotekarer og studenter.»Arne Solli, Første steg, 2011

Til toppen

Om forfatter
Trude Hoel er universitetslektor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Universitetet i Stavanger), med ansvar for barnehagefeltet. Hun er en etterspurt kursholder på temaene leseaktiviteter, språkstimulering og leselyst i barnehagen, og har skrevet flere læremidler og lærebøker om leseaktiviteter. Gunn Helen Ofstad Oxborough er doktorgradsstipendiat ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Universitetet i Stavanger). Hun er utdannet førskolelærer med master i spesialpedagogikk, og har mange års erfaring fra arbeid i barnehage. Åse Kari H. Wagner er senterleder og førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Universitetet i Stavanger). Hun har doktorgrad i nordisk språk, og har særlig arbeidet med språkkontakt, flerspråklighet og tidlig språkutvikling. Hun har skrevet læremidler og lærebøker, samt forskningsartikler nasjonalt og internasjonalt.