Leseforståelse i skolen (Heftet)

Utfordringer og muligheter

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 256
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202650063
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Norsk, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Leseforståelse i skolen

I denne boka får lærerstudenter og lærere forskningsbasert kunnskap om hva leseforståelse er og hvordan elever utvikler leseforståelsen gjennom grunnskolen. Forfatterne viser hvilke utfordringer elever som strever med å lese møter, og hva det vil si å forstå digitale tekster og lese multiple informasjonskilder kritisk. I tillegg viser de hva som kan motivere elever til å investere tid og innsats i slik lesing.

Forfatterne drøfter også hvordan grunnskolen kan fremme god leseforståelse ved å utnytte mulighetene og utfordringene som følger med flere flerspråklige elever, endringer i demografi, teknologi og informasjonsflyt.

Bokas bidragsytere er internasjonalt orienterte forskere innenfor det feltet de skriver om. De fleste av dem er nåværende eller tidligere medlemmer av forskergruppen TextDIM ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Til toppen

Flere bøker av Ivar Bråten og Vibeke Grøver:

Du vil kanskje også like

Om forfatter

Ivar Bråten er professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet Oslo. Han forsker særlig på temaet kritisk lesing av multiple og digitale tekster og har blant annet utgitt boken Leseforståelse (Cappelen Damm Akademisk, 2007) og The Handbook of Multiple Source Use (med Jason Braasch og Matt McCrudden, Routledge, 2018).

Vibeke Grøver er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på utvikling av språk og tekstforståelse hos barn og har blant annet publisert Å lære språk i barnehagen (Cappelen Damm Akademisk, 2018) og Learning through Language. Towards an Educationally Informed Theory of Language Learning (med Paola Uccelli, Meredith Rowe og Elena Lieven, Cambridge University Press, 2019).