Ledelse for læring i mulighetenes skole (Heftet)

- skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 260
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202482459
Kategori: Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Ledelse for læring i mulighetenes skole

Denne boken handler om ledelse for læring i mulighetenes skole. Det betyr ledelse for læring i en skole som særlig fokuserer på mulighetene for den enkelte elev og for fellesskapene, og for en mangfoldig og meningsfull kunnskapsutvikling.

Forfatterne vektlegger særlig spenningsforholdet mellom allmenndanning og talentutvikling og bokens kapitler gir ulike eksempler og perspektiver på hvordan ledelse på ulike nivå i slike miljøer har betydning for elevenes kunnskapsutvikling og læringsfellesskap.

Eksemplene i boken er fra nye studier innen ulike skolevirkeligheter som toppidrettsgymnas, grunnskole, kulturskole og en dansk friskole som særlig vektlegger estetisk tilnærming til læring. Bokens kapitler tilbyr også teoretiske drøftinger om ledelse fra ulike perspektiv. Til sammen er hensikten å styrke refleksjonskompetansen om skoleledelse for en bærekraftig og meningsfull kunnskapsutvikling i skolen.

Boken er skrevet av forfattere fra et mangfold av kunnskapsfelt innen utdanning, kunstfag og ledelse, der vitenskap og kunst knyttes sammen på tvers av fag og tradisjoner. Samarbeidet fagpersonene imellom har gitt spennende resultater som bringer nye perspektiver og kunnskap om ledelse for læring. Boken er derfor et bidrag til skoleledelsesfeltet i bred forstand.

Til toppen

Om forfatter
Elin Angelo er ph.d. og førsteamanuensis i musikkdidaktikk ved NTNU, Program for lærerutdanning. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog, og har erfaring fra kombinerte stillinger i det musikkpedagogiske landskapet fra barnehage til høyere utdanning. Angelo disputerte med avhandlingen Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser (2012), og har siden 2006 vært forfatter og medforfatter i en rekke publikasjoner om musikk, kunst og pedagogikk. Hun er aktuell med monografien Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet (2014), og i samarbeid med Morten Sæther; Barnet och musiken. Introduktion i musikpedagogik för förskolläräre (2014). Anne Berit Emstad er førsteamanuensis i skoleledelse ved NTNU. Hun har lang erfaring som lærer, pedagogisk konsulent og regionkonsulent i kommunal sektor. Hun har siden 2008 undervist på mastergrad i skoleledelse og rektorutdanningen ved NTNU. Hennes forskningsinteresser er knyttet til skoleutvikling, skolevurdering og ledelse for læring på individuelt nivå og på organisasjonsnivå.